Helden van de Pupillen

30 maart 2017

Helden van de Pupillen

Foto: SP

De SP ging buurten bij Daniel en trainers Ricardo en Jay, die vorig jaar boksschool Team Loyalty zijn begonnen op de Aelbrechtkade in de Pupillenbuurt. Deze jongens van Spangen, met streetcredits, leren kinderen respect te hebben voor elkaar en de trainer. Ze richten zich niet alleen op kinderen uit de buurt maar ook op jongeren, vluchtelingen en in de toekomst op de senioren uit de wijk. Ze sporten zowel recreatief als competatief.

De trainers, een Europees kampioen en een voormalig TOS-medewerker, werken er gratis. Loyaal aan de kids van de oude sportschool in Spangen. Ze tekenden helaas een slecht contract met woningcorporatie Woonbron, de eerste drie maanden gratis en daarna de volle zeer hoge huur voor een slecht pand. De oude BoRent-garage op de Aelbrachtskade had enorm veel achterstallig onderhoud en het was een ellende om het op te knappen. Gelukkig kent Team Loyalty tientallen vrijwilligers die een handje hielpen.

Ze hebben nu een goed plan geschreven om steun te verwerven. Van leden kunnen ze geen hogere contributie vragen, laat staan dat ze sportkleding en bokshandschoenen aan kunnen schaffen. ´Bewoners van deze buurt hebben dat geld gewoonweg niet´, aldus Daniel.

Foto: SP

SP-gebiedscommissielid in Delfshaven Ineke Palm in gesprek met Daniel Grmazion van Team Loyalty

Het waardevollle van deze sportschool wordt ook gezien door de stadsmarinier, buurtwerkers en inmiddels Woonbron, samen wordt nu  gezocht naar een oplossing voor de hoge huur. Ook is er een fonds gevonden dat mogelijk voor het broodnodige sanitair te zorgen. De jongens zijn zelf nog bezig met het oprichten van een stichting, onder meer om in aanmerking te komen voor het Jeugdsportfonds.

Foto: SP

Ineke Palm op de mat met de trainers, strijdbaar als altijd met een goede linkse

Daarna brachten de SP´ers een bezoekje aan het Leespaleis aan de Heemraadstraat. Een echt paleis voor kinderen om veilig te leren te spelen. Het is niet alleen een boekuitleen maar vooral ondersteuning en mogelijkheden bieden aan kinderen in deze buurt. Zaken die niet zo vanzelfsprekend zijn voor veel van hen. Onder meer de Pupillenmaatjes die huiswerkhulp bieden voor een tientje per jaar, pianolessen voor een paar euro per les. Normaal onbetaalbaar voor deze kinderen volgens Youssef Zobairi, de drijvende kracht aan het Leespaleis. Wat ook onbetaalbaar is, is de huur van het pand,  vele duizenden euros per maand. Het gaat om een pand waarvan de gemeente eigenaar is. ´Echt waanzinnig weer´, aldus  SP-raadslid Josine Strörmann. ´Dit terwijl de gemeente geen ander doel voor het gebouw heeft, dit is gewoon grof geld verdienen over de ruggen van weldoeners.´ Het Leespaleis is voor veel geld opgeknapt met een kleine bijdrage van de gemeente. De SP gaat er alles aan doen om dit mooie initiatief niet verloren te laten gaan.

Foto: Edwin de Voigt

SP-raadslid Josine Strörmann en Ineke Plam  in gesprek Youssef van het Leespaleis