Debat onafhankelijkheid wetenschap, EUR snoert activisten de mond

4 mei 2016

Debat onafhankelijkheid wetenschap, EUR snoert activisten de mond

Foto: SP

De SP vindt het de hoogste tijd voor een nieuwe democratische universiteit. Daarom organiseert de partij maandag 23 mei van 19.30 tot 21.30 (19.00 inloop) een debat hierover. Het vindt plaats in het Van der Goot gebouw van de Erasmus Universiteit (Burgemeester Oudlaan 50).  Een debat over de toekomst van de universiteit. Sprekers zijn Derk Loorbach, F.A. Muller, Arjo Klamer, Vatan Hüzeir en SP-Tweedekamerlid Jasper van Dijk.

-Update: Erasmus Universiteit snoert activisten de mond. De SP en ROOD hebben dinsdag op de campus van de Erasmus Universiteit buiten flyers uitgedeeld voor een debat over de onafhankelijkheid van de wetenschap. De actie is gefilmd door RTV Rijnmond. De Erasmus Universiteit heeft de SP en ROOD inmiddels een brief gestuurd (bijlage) dat flyeren en filmen illegaal zijn. Dit gebeurt op diezelfde campus waar honderden bedrijven wel welkom zijn om promotie te maken! Er is een brief gestuurd naar het College van Bestuur.-

De eerste spreker is Derk Loorbach. Hij is bijzonder hoogleraar socio-economische transities: wetenschap en praktijk, in de Faculteit der Sociale wetenschappen. F.A. Muller is theoretisch filosoof en werkt als bijzonder hoogleraar wijsbegeerte der exacte natuurwetenschappen bij de Faculteit der Wijsbegeerte. De derde spreker is Arjo Klamer. Hij is cultureel econoom en als professor economie van kunst en cultuur verbonden aan de Erasmus Universiteit. Vatan Hüzeir is directeur van denk- en doetank in duurzaamheid Changerism. Hij voerde campagne aan de Erasmus Universiteit voor actie tegen klimaatverandering. De laatste spreker, Jasper van Dijk, is lid van De Tweede kamer namens de SP. Hij schreef een rapport met 30 voorstellen voor een nieuwe democratische universiteit.

De SP organiseert het debat omdat ze vindt dat het de hoogste tijd is voor een nieuwe democratische universiteit. Organisator Sandra Beckerman: 'De wetenschap staat onder druk. De overheid investeert te weinig en te selectief. Universiteiten zijn voor financiering steeds afhankelijker geworden van het bedrijfsleven. Dit heeft geleid tot belangenverstrengeling en excessen waarbij bedrijven de resultaten van onderzoek konden beïnvloeden. De wetenschap heeft te weinig ruimte om zich bezig te houden met langdurig, fundamenteel en van het bedrijfsleven onafhankelijk onderzoek naar belangrijke (maatschappelijke) vragen.'

Tijdens het debat is er veel ruimte gereserveerd om met elkaar en met sprekers Derk Loorbach, F.A. Muller, Arjo Klamer, Vatan Hüzeir en Jasper van Dijk in debat te gaan.