Bewoners Putsebocht: 'slopen is bezopen!'

16 juli 2015

Bewoners Putsebocht: 'slopen is bezopen!'

Foto: SP
Als het aan 24 bewoners van de Putsebocht ligt gaan zij nergens heen. Corporatie Woonstad wil hun huurwoningen slopen voor duurdere eensgezins-woningen, maar volgens de bewoners is daar geen noodzaak toe. De SP en de PvdD zetten ook vraagtekens bij deze herstructurering en stelde hierover schriftelijke vragen aan het college.

Woningbouwcorporatie Woonstad wil 84 huurwoningen aan de Putsebocht in Bloemhof slopen en hiervoor tot 52 grondgebonden woningen terugbouwen. Volgens de corporatie zijn de woningen 'technisch versleten' en moeten ze worden gesloopt.

De huidige huurders aan de Putsebocht gaan hiertegen in verzet. Volgens hen verkeert het gros van de woningen nog in voldoende staat en wonen er met veel plezier, sommige al meer dan 60 jaar! De bewoners weigeren daarom akkoord te gaan met de huuropzegging per 1 oktober en zijn daarover in een rechtzaak verwikkeld met Woonstad.

Foto: SP
Voor de ramen van de Putsebocht prijkt 'slopen is bezopen'

Querien Velter: 'Waarom wil Woonstad nu uitgerekend op deze locatie duurdere woningen ontwikkelen? Er ligt meer dan genoeg grond braak, zo'n 125.000 m2 in de nabije omgeving. In het verleden hebben hier ook bewoners moeten wijken voor bouwplannetjes, ga eerst daar maar eens aan de slag'.

De SP steunt de bewoners al sinds 2008, toen bekend werd dat de corporatie de woningen wilde slopen zonder inspraak van de huurders. 80% van de huurders keurde toen het plan af, maar nu hangt hun weer hetzelfde boven het hoofd. Gelukkig adviseerde ook de gebieds-commissie afgelopen week negatief over het bestemmingsplan die de nieuwbouw van de grondgebonden woningen mogelijk maakt.

Verder stellen de SP en de PvdD ook vragen aan het college over het proces en vervolg mbt de noodzakelijke flora en fauna onderzoeken. Na het zomerreces zal de gemeenteraad zich verder buigen oven het ontwerpbestemmingsplan.