WBR te kort door de Putsebocht

23 juli 2008

WBR te kort door de Putsebocht

Volgens de SP-fractie gaat het WBR wel erg overhaast te werk bij de aanpak van de Putsebocht en wordt het overleg met en inspraak van de bewoners niet erg serieus genomen. SP-raadslid Leo de Kleijn heeft hierover vandaag vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

SP-raadslid Leo de KleijnIn februari van dit jaar organiseerde het WBR twee informatie-avonden voor bewoners van de Putsebocht om hen te informeren over de aanpak van de straat. De bewoners van de nummers 16 t/m 82 kregen te horen dat hun huis gesloopt zou worden wegens technische gebreken. In april 2008 kregen de bewoners een nieuwsbrief van het WBR waarin werd aangekondigd dat de individuele huisbezoeken en uitverhuizing al voor de zomer van dit jaar zouden starten. In deze nieuwsbrief werd tevens vermeld dat er "al in 2003 gebreken aan de woningen geconstateerd” werden, die voor het WBR aanleiding waren om tussen 2004 en 2006 twee onderzoeken te laten doen door Gemeentewerken Rotterdam en adviesbureau Van der Flier. Uit deze onderzoeken blijkt volgens het WBR onder andere “scheefstand van gevels en vloeren”.

In de nieuwsbrief van april 2008 stelt het WBR ook dat bewoners geen terugkeergarantie krijgen maar zelf actief op zoek moeten gaan naar een andere woning. Het WBR is in haar nieuwsbrief ook onduidelijk over wat de corporatie wil doen met de leegstaande woningen. Er is sprake van antikraak, maar tegelijkertijd is er in de nieuwsbrief sprake van tijdelijke “huurders”.

Inmiddels hebben bewoners een commissie gevormd die ondersteund wordt door de Bewonersorganisatie Bloemhof. De commissie vroeg middels een enquête alle bewoners naar hun mening, waaruit bleek dat tachtig procent van de bewoners tegen de sloop is.

In verschillende onderzoeken en een rapport uit 1988 werden de onderzochte funderingen geschat op een handhavingtermijn van 40 jaar: ze kunnen dus mee tot 2028. Uit het onderzoek van Gemeentewerken uit 2004, dat slechts ging over 11 van de 82 woningen, blijkt een termijn van 20 jaar. Volgens de bewoners verkeert het gros van de woningen die in 1989/90 gerenoveerd zijn nog in een prima staat, op achterstallig onderhoud na. De bewonerscommissie wil de onderzoeken dan ook laten toetsen door een externe partij.

Schriftelijke vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders