Zorgactie op Zuid

17 maart 2014

Zorgactie op Zuid

In Charlois zijn enkele zorginstellingen van Humanitas bezocht met zorgflyers. De bezoeken werden zeer gewaardeerd. Uit de gesprekken bleek dat veel mensen het vertrouwen in de politiek kwijt zijn. Jaarlijks is het fwachten wat er nu weer gekort wordt. De SP kon nog wel op enige steun rekenen omdat de partij bekend staat als de partij die het voor de zorg opneemt.

Behalve de bezuinigingen op de zorg zijn de hoge huren een groot probleem. Prijzen boven de 600 euro voor een kamer zijn niet ongewoon. Voor sommige mensen is dat moeilijk op te brengen, zeker voor ouderen in een uitkeringssituatie.

Het blijkt ook dat de uitkeringsinstanties helemaal geen beleid voeren dat op ouderen is toegespitst. Afspraken kunnen alleen gemaakt worden door persoonlijk naar een kantoor te gaan in een ander deel van de stad, wat weer reiskosten met zich mee brengt. Iets eenvoudigs als telefonisch een afspraak maken, waar ouderen met een klein inkomen bij gebaat zouden zijn, is niet mogelijk.

Uit gesprekken met het personeel bleek dat zij zich zorgen maken over de uitvoering van de zorg. Daarnaast zijn de verzorgenden niet zeker van hun baan. Met regelmaat moeten betaalde krachten plaats maken voor vrijwilligers. Dat mensen vrijwilligerswerk willen doen in de zorg is natuurlijk mooi, maar het wordt als heel krom ervaren dat de aanwezigheid van vrijwilligers wordt gezien als argument om banen te schrappen. Vrijwilligers moeten aanvullend zijn en niet de beroepskrachten vervangen. De zorg is een vak apart en zou ook zo behandeld moeten worden. Het wordt door de medewerkers ervaren als een moeilijk onderwerp om over te praten, omdat je niet zeker weet of je 'de volgende' bent die zijn baan verliest.