We moeten af van de dominantie van de auto!

14 maart 2014

We moeten af van de dominantie van de auto!

Wanneer SP-lijsttrekker Leo de Kleijn een oude foto ziet van zijn straat in Rotterdam Noord, is het eerste wat hem opvalt de rust en de ruimte. “De auto is vandaag de dag veel te zeer aanwezig in de stad”, zei hij gisteren tijdens een debat in het Schieblock, georganiseerd door de Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover. “Niet alleen in termen van luchtkwaliteit, maar ook waar je het hebt over ruimtegebruik. Ruimte om te spelen, te lopen en te fietsen. Er moeten meer plekken in de stad waar de auto niet zo dominant is.”

Alternatieven voor de auto moeten de ruimte krijgen. Soms letterlijk. De Kleijn stelt voor om De Meent – pas heringericht maar op zaterdag totaal verstopt en onveilig voor fietsers – op marktdag af te sluiten voor autoverkeer. “Je kunt zeggen: ‘Je moet wel een gaatje in je hoofd hebben om met de auto maar de markt te gaan, maar die Meent is gewoon één grote ontwerpfout.” Vrijliggende fietspaden op de Meent, maar ook de West Kruiskade en het Kruisplein én de invoer vaneen 30-kilometerzone in heel het centrum, maken het voor fietsers een stuk veiliger.

Leo de Kleijn: Fervent fietser, wandelaar bij tegenwind.

Gratis OV

Trots is De Kleijn nog steeds op het gratis openbaar vervoer voor ouderen, dat er dankzij de SP-fractie is gekomen. Lege plekken in bus, tram en metro worden nu tijdesn de daluren opgevuld door senioren die, niet gehinderd door OV-tarieven, langer en makkelijker actief kunnen blijven. Het liefst ziet hij het initiatief uitgebreid naar scholieren en uiteindelijk naar gratis OV voor iedereen. Dit komt hem op een felle terechtwijzing van een lid van Fietsersbond te staan. De fiets en anders niets, blijkt zijn visie. De Kleijn: “We moeten zoveel mogelijk alternatieven voor het autoverkeer bieden en ons niet blind staren op één mogelijkheid. Alleen zo komen we van de dominantie van de auto af!”