Leo de Kleijn: "Werk moet lonen"

2 maart 2014

Leo de Kleijn: "Werk moet lonen"

SP-lijsttrekker Leo de Kleijn herhaalde het nog maar eens op het FNV werk en zorgdebat in Arminius: Werk moet lonen, zowel voor mensen in de thuiszorg als in de bijstand. Wat de SP betreft worden bijstandsgerechtigden niet gedwongen aan het werk gezet en krijgen thuiszorgwerkers behoorlijk loon en arbeidsvoorwaarden.

Waar de PvdA en Leefbaar Rotterdam het hebben over ‘vrijwilligerswerk’ waarmee mensen ‘iets terugdoen voor de samenleving’, noemde De Kleijn het beest bij de naam. “Heel veel mensen in de bijstand doen al vrijwilligerswerk. Wanneer je mensen dreigt met stafkorting wanneer ze niet voor hun uitkering bij de Roteb of in de thuiszorg willen werken, is dat niet vragen maar dwingen!” "Mijn vrijwilligerswerk met vluchtelingen telde niet, vond de sociale dienst", zegt een man in de zaal. "Ik moest gaan vegen!"

Klaplopers

Verontwaardiging ook bij De Kleijn toen ook de collegepartijen op de stelling ‘Rotterdammers vragen te gemakkelijk bijstand aan’ ontkennend de rode kaart ophielden. “Al het beleid is er de afgelopen jaren op gericht geweest om het de aanvragers van bijstand zo moeilijk mogelijk te maken. De vier weken wachttijd en het feit dat een definitief besluit over de aanvraag acht weken op zich mag laten wachten, brengt mensen in ernstige problemen.” De tegenwerping van de CDA-kandidate Christine Eskes dat er toch controle moest zijn op fraude en van Leo Bruijns (PvdA) dat men het bedrag met terugwerkende kracht terug krijgt, werd met hoongelach uit de zaal begroet. “De huisbaas wil gewoon op tijd zijn huur, hoor!” Een woordvoerder van de Rotterdamse Sociale Alliantie (ROSA) gaf aan dat het fraudepercentage slechts tussen de 2 en 6 procent ligt, en nog lager wanneer je daar de mensen van aftrekt die onbewust iets verkeerd doen. “Het college zet mensen die een beroep doen op steun weg als fraudeurs en klaplopers”, aldus De Kleijn.

Thuiszorg

Net als de bijstand, staat ook de thuiszorg onder druk in Rotterdam. Vooruitlopend op bezuinigingen uit Den Haag zette PvdA wethouder Florijn alvast stevig het mes in de thuiszorg. Cliënten verloren na een ‘herkeuring’ van één telefoontje een paar uren zorg, vaste krachten werden ontslagen en op flexcontracten gezet. Zorg is nu uitgekleed tot een schoon huis en schone kleren. Een praatje is er niet meer bij, daarvoor hebben ze te weinig tijd en teveel adressen, zeggen medewerkers in de thuiszorg die aangeven niet meer ‘de zorg te kunnen leveren die ze hun moeder zouden willen geven’. De strijdbare thuiszorgwerkers van Wij zijn de Thuiszorg Rotterdam (Abvakabo-FNV)en de SP bonden met succes de strijd aan. Ook cliënten lieten zich horen. “Als mijn hulp helemaal op de fiets naar mij toe komt, moet ik haar wel eerst een kop thee kunnen geven, anders valt ze erbij neer”, zegt een oude dame op de eerste rij.

Bijpassen

De Kleijn: “Rotterdam loopt voor op op bezuinigingen die nog niet eens zijn ingevoerd. In plaats daarvan zou het college de strijd moeten aangaan met Den Haag. En daar waar we de bezuinigingen niet kunnen tegenhouden zal de stad dat, als het aan de SP ligt, uit eigen zak bijpassen.”

Lees meer over onze standpunten over zorg en werk en inkomen.