Verkiezingsprogramma 2014
Meedoen
Terug naar het overzicht
Onze standpunten per onderwerp over:
Rotterdammers met een beperking
-
Alle gebouwen met een publieksfunctie, scholen en sportaccommodaties horen toegankelijk te zijn voor iedereen. We maken gemeentelijke gebouwen optimaal toegankelijk en nemen toegankelijkheid als voorwaarde mee bij het verstrekken van vergunningen en subsidies. We houden bij rampenbestrijding rekening met mensen met een beperking.
-
Eén wethouder wordt hoofdverantwoordelijk en aanspreekbaar voor het zorg-, ouderen- en gehandicapten-beleid.
-
Ook mensen met een beperking willen werken. Er komen gemeentelijke quota voor bedrijven en voor de door gemeente gesubsidieerde instellingen om een bepaald percentage mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen, en we geven als gemeente zelf het goede voorbeeld. We zorgen voor betere regelingen voor bijverdiensten voor mensen met een beperking en een uitkering. Vrijwilligerswerk wordt gestimuleerd door het bieden van ruimere mogelijkheden van vervoersvoorzieningen en aanpassingen van de werkplek.
-
We laten de mensen waar het om gaat zelf de regie houden door middel van persoonlijke participatiebudgetten. Zorgvragers moeten de vrije keuze houden en zo nodig krijgen om met een persoonsgebonden budget zorg aan te kopen die het beste voorziet in hun zorgbehoefte.
-
Mensen met een arbeidsbeperking die werken moeten minstens het minimumloon krijgen.
-
We compenseren zoveel mogelijk de landelijke bezuinigingen die meekomen met de Participatiewet, die de sociale werkvoorziening vervangt.
-
Arbeidsgehandicapten hebben recht op een voldoende beschutte werkomgeving. De sociale werkvoorziening moet er in de eerste plaats zijn om mensen met een handicap te laten meedoen in de maatschappij: dat betekent het werk aanpassen aan mensen. Mensen moeten de gelegenheid hebben promotie te maken of ander werk te krijgen in de beschutte werkomgevingen door middel van een gestructureerd ontwikkelingsplan.
Diegenen die in het reguliere bedrijfsleven gaan werken worden goed begeleid en krijgen een werkplekterugkeergarantie. -
We organiseren de re-integratie naar werk niet meer op dezelfde plek als de beschutte werkplek van arbeidsgehandicapten. Arbeidsgehandicapten en uitkeringsgerechtigden verdienen beide een eigen aanpak.
-
Er moet voldoende adequate, eventueel arbeidsmatige, dagopvang zijn voor mensen die 'een te lage arbeidsproductiviteit hebben' en door de bodem van de nieuwe Participatiewet zakken.
Deze jongeren en volwassenen hebben een plek nodig waar ze hun dag op een prettige veilige manier door kunnen brengen. -
Bij het hanteren van inkomensgrenzen en vaststellen van eigen bijdragen houden we rekening met de extra kosten die een beperking met zich meebrengt. Via actieve voorlichting moet gezorgd worden dat regelingen die er zijn optimaal worden benut.
-
Vraag voor de zogenaamde collectieve voorzieningen als boodschappen- en strijkservices aan minima geen eigen bijdrage.
-
De mensen waar het om gaat moeten op zijn minst inspraak hebben over hun voorzieningen. Daarvoor zijn belangenorganisaties van zorgvragers en een adviesorgaan zoals nu SPA22 noodzakelijk. Om het stelsel van belangenbehartiging en advisering van het gemeentebestuur op lokaal niveau mogelijk te maken dient de gemeente dit financieel te ondersteunen.
-
In Rotterdam bouwen we, in samenwerking met woningcorporaties, alleen nog aanpasbaar. We zorgen dat het aanbod toegankelijke woningen goed aansluit bij de vraag. De normen voor aanpassing van woningen worden verruimd, om gedwongen verhuizingen te voorkomen.
-
Bij inrichtingsplannen houden we rekening met toegankelijkheid en betrekken we de gebruikers. Er moet gezorgd worden voor voldoende gehandicaptenparkeerplaatsen, en waar nodig moeten trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, op- en afritten en markeringen voor blinden verbeterd worden.
-
Het openbaar vervoer moet toegankelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. Dat kan door meer trams aan te schaffen die rolstoeltoegankelijk zijn, te zorgen voor aangepaste haltes en rekening te houden met afstand tot een halte voor mensen met een handicap en ouderen.
-
De adviesraad leerlingenvervoer krijgt voldoende middelen en wordt regelmatig gehoord over veiligheid en kwaliteit.
-
Voor klachten over gemeentelijke voorzieningen voor mensen met een beperking kan men binnenkort terecht bij een onafhankelijke klachtencommissie. Zo schroomt niemand te klagen en signalen af te geven.
-
Informatieverstrekking en voorlichting moet zo zijn dat ook mensen met een beperking deze tot zich kunnen nemen. Daarin kan de gemeente het goede voorbeeld geven.
Onze specifieke punten voor onderwijs en werk voor jongeren met een beperking zijn te vinden bij de hoofdstukken werk en inkomen, jeugd en onderwijs.
Ouderen
-
Wijken moeten ook voldoen aan de woonbehoeften van 50-plussers, zodat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Er moeten daarom voldoende betaalbare woningen zijn, voorzieningen en zorg in de wijk moeten op peil blijven, openbare ruimten moeten veilig zijn, en er moet voldoende cultuuraanbod en sportmogelijkheden zijn.
-
Het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers blijft in stand. Ook vervoer op maat voor 65-plussers wordt gratis.
-
We investeren in kleinschalige en diverse woonvoorzieningen, ook voor dementiepatiënten – bijvoorbeeld in de vorm van hofjes. We bouwen voldoende betaalbare en aanpasbare woningen voor ouderen en maken woningaanpassing gemakkelijker. Zo wordt gedwongen verhuizing naar grootschalige verzorgings- en verpleeghuizen onnodig.
-
Ouderen worden actief betrokken bij het te voeren beleid via Wmo-raden in elk gebied.
-
Vanuit de wijkposten (zie ook het hoofdstuk over zorg) worden ouderenconsulenten en maatschappelijk werkers ingezet, met voldoende expertise op het gebied van ouderenzorg. Daarmee kunnen veel problemen worden voorkomen of in een vroeg stadium ontdekt en aangepakt, van eenvoudige woningaanpassing, hulp bij schulden tot een vroege onderkenning van opkomende dementie.
-
Armoede onder ouderen bestrijden we. De ouderenconsulenten en maatschappelijk werkers voorkomen actief afsluitingen van nutsvoorzieningen en huisuitzettingen. Zij doen ook, zo nodig, huisbezoeken bij ouderen om hen te helpen met formulieren, om sociaal isolement tegen te gaan en de weg te wijzen naar voorzieningen. We blijven daarbij gebruik maken van de methodieken van het Programma Oudere Migranten, en maken gebruik van de kennis bij zelforganisaties.
-
Mensen met een AOW-gat blijven we actief opsporen en wijzen op hun rechten, namelijk een aanvulling van de Sociale Verzekeringsbank tot het bijstandsniveau. Ook kunnen deze Rotterdammers aanspraak maken op bijzondere bijstand en een ouderentoeslag.
-
Dagopvang en -besteding is heel belangrijk om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen net als een laagdrempelig inloophuis in elke wijk met veel ouderen. Daar kunnen ook gezonde warme maaltijden worden verstrekt tegen een laag tarief. Deze kunnen gekoppeld worden aan de wijkposten of andere voorzieningen in de wijk zoals een verzorgingshuis. De wat meer gespecialiseerde zorg kan eventueel op enige afstand zijn.
-
Mantelzorgers zijn erg belangrijk en verdienen erkenning voor hun werk. Problemen als overbelasting van de mantelzorger, maar ook ouderenmishandeling – vaak uit onmacht – worden direct opgepakt door de ouderenconsulenten en maatschappelijk werkers.
-
Informatie voor ouderen moet ook niet-digitaal beschikbaar zijn, bijvoorbeeld via de huis-aan-huisbladen.
-
We bevorderen dat ouderen hun huisdier mee kunnen nemen naar een verzorgingstehuis.
-
Vele Rotterdamse ouderen doen vrijwilligerswerk. Op vrijwilligers wordt tegenwoordig een zwaar beroep gedaan. Die vrijwilligers verdienen daarvoor dan wel een beloning in de vorm van trainingen en een (financiële) vergoeding.
-
Eén wethouder wordt hoofdverantwoordelijk en aanspreekbaar voor het ouderen- zorg- en gehandicaptenbeleid.
-
We zorgen voor voldoende dagbesteding, verzorgings- en verpleeghuisplekken die goed aansluiten op de culturele achtergrond van ouderen.
Zorg rond huis
-
Het roer moet radicaal om in de Wmo en Welzijn. We stoppen met de concurrentie en de aanbestedingen. We gaan voor kwaliteit, en dus voor werken met professionals in de zorg. Dat betekent dat we opleidingseisen stellen en niet werken met schoonmaakbedrijven in de huishoudelijke zorg.
-
In plaats van 'producten' (zoals 'schoon huis') gaan we uit van de cliënten en hun behoeften.
-
We zijn tegen verdere overheveling van de AWBZ naar de gemeenten, zeker als deze gepaard gaan met forse budgetkortingen. Mochten die plannen toch doorgaan, dan compenseren we de bezuinigingen op de huishoudelijke zorg, de dagbesteding, persoonlijke zorg en begeleiding zo veel mogelijk uit gemeentelijke middelen.
-
Geld voor zorg geven we uit aan zorg en niet aan te veel managers.
-
Het is fijn voor de meeste mensen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Dat is ook goedkoper dan wonen in een instelling. Daarom investeren we in thuiszorg en dagbesteding. Dat levert meer welzijn en minder kosten op.
-
De thuiszorg (persoonlijke zorg, verpleging en begeleiding) organiseren we volgens het buurtzorg-concept. Zelfsturende professionele teams die bepalen welke zorg nodig is. De wijkverpleegkundige is de spil in de zorg in de buurt. Ook de huishoudelijke zorg gaan we op deze manier organiseren, waarbij we huishoudelijk werk combineren met zorg. De opsplitsing van huishoudelijke zorg in schoonmaken, signaleren en was- en strijkdiensten maken we ongedaan. Ervaringen met buurtzorg leren dat je met inzetten van professionals uiteindelijk ook goedkoper uit bent. We starten met de negen wijken waar buurtzorg reeds actief is.
-
In elke wijk komt een laagdrempelige post waar je binnen kunt lopen. Een plek waar je voor alle vragen terecht kunt, van hulp bij klussen tot hulp bij schulden en van de formulierenbrigade tot de wijkbus. Die post wordt bemand met goed opgeleide professionals, samen met vrijwilligers uit de buurt. In deze wijkposten vind je ook de buurtzorg. Naast buurtzorg werken maatschappelijk werk, sociale raadslieden en ouderenconsulten vanuit deze posten proactief in de buurt. Deze komen direct in dienst van de gemeente of gaan werken zoals het buurtzorg-concept. Er is nauwe samenwerking met de huisartsen in de buurt. De posten zijn zoveel mogelijk multifunctionele ontmoetingsplekken voor de buurt en bij het opzetten ervan worden bewoners, organisaties en zorgprofessionals betrokken.
-
Naast deze wijkposten komen er overal in de stad plekken voor dagopvang en besteding voor ouderen, kinderen, verstandelijk gehandicapten en mensen met een psychiatrische ziekte. Dit is heel belangrijk om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen, voorkomt eenzaamheid en verwaarlozing en biedt respijt voor mantelzorgers. Het 'mengen' van doelgroepen in dagbesteding werkt meestal niet goed. De diverse groepen verdienen professionele op hun situatie toegespitste hulp en zorg.
-
Hulpverlenende familieleden en vrienden kunnen voor advies en bijstand op maat terecht bij de Mantelzorgkringen. Maak waar nodig aanpassingen in de wet Werk en Bijstand om de combinatie zorg en uitkering mogelijk te maken.
-
Zorgvragers moeten de vrije keuze houden en zo nodig de mogelijkheid krijgen om met een persoonsgebonden budget zorg aan te kopen die het beste voorziet in hun zorgbehoefte.
-
Zorggebruikers hebben recht op inspraak over hun voorzieningen. Belangenorganisaties en adviesorganen die zich daarmee bezig houden worden door de gemeente ondersteund.
-
Rotterdam moet een onafhankelijke inspectie krijgen die toeziet op kwaliteit en veiligheid van de wmo-zorg en ondersteuning, die geleverd wordt door zorgaanbieders die door de gemeente zijn gecontracteerd. Deze onafhankelijke inspectie zal tevens functioneren als onafhankelijk meldpunt voor klachten over de wmo-zorg en ondersteuning.
-
We verbeteren Vervoer op Maat, zodat mensen niet meer lang hoeven wachten en de halve stad rondgereden worden. Vervoer op Maat wordt net als het reguliere openbaar vervoer gratis. Voor korte afstanden binnen de eigen wijk blijft de wijkbus een prima oplossing.
-
Woningaanpassing gaat voor verhuizen, zodat mensen zo lang mogelijk in de eigen wijk kunnen blijven wonen. Familie en buurtgenoten zijn dan ook vlakbij voor zorg.
-
De gelden die beschikbaar zijn voor de uitvoering van de Wmo, inclusief eigen bijdragen, worden uitsluitend besteed aan de uitvoering van de Wmo. Eigen bijdragen voor minima worden afgeschaft.
-
We maken het aanpakken van de sociaal economische gezondheidsverschillen een belangrijke prioriteit in de zorg en gaan op zoek naar effectieve interventieprogramma's daarvoor. We zorgen voor meer buitenspeelruimte, meer groen in de wijken en gezonde scholen. We verdubbelen de kindertoelage zodat kinderen uit gezinnen met lage inkomens kunnen sporten.
-
Indien het Ruwaardziekenhuis geheel sluit, zoeken we samen met de bewoners en zorgprofessionals in Hoogvliet en Rozenburg naar goede alternatieven.
-
We investeren in de jeugdgezondheidszorg, stellen een extra contactmoment in met 16 jaar en leggen meer huisbezoeken af. We investeren in het programma voor prenatale en preconceptiezorg 'hoe word je gezond zwanger'. De babysterfte moet worden teruggebracht.
Onderdak voor alle Rotterdammers
-
Iedereen heeft recht op minimaal bed, bad en brood. Dat betekent: zorgen voor voldoende dag- en nachtopvang en 24-uurs opvang en meer investeren in zorgnetwerken en nazorg. De regiobinding – het idee dat alleen ’Rotterdamse daklozen’ hier mogen slapen – wordt afgeschaft.
-
De doorstroom na de eerste noodopvang stagneert enorm. De geplande bezuinigingen op begeleiding van daklozen die weer zelfstandig gaan wonen compenseren we zo veel mogelijk. Projecten voor begeleid wonen breiden we uit. Specifiek voor zwerfjongeren moeten er meer specifieke opvang- en begeleid wonen-plekken komen.
-
Ook mensen zonder verblijfspapieren in een schrijnende situatie worden toegelaten tot dag- en nachtopvang. Voor ongedocumenteerden en uitgeprocedeerde asielzoekers die in de problemen komen stellen we een noodfonds in.
-
Daklozen kiezen zelf waar ze hun dag willen doorbrengen, zonder verplichte vaste dagopvang. Voor mensen die niet meer kunnen re-integreren richting een betaalde baan zorgen we voor een goede dagbesteding als Jobscore. De contant uitbetaalde vergoeding wordt weer ingevoerd.
-
Huisuitzetting komt niet voor zonder een huisbezoek waarin geprobeerd wordt het proces te keren. Voor gezinnen met kinderen moet bij huisuitzetting onmiddellijk een oplossing voorhanden zijn.
Om problemen te signaleren en op te lossen is er een intensieve samenwerking nodig tussen schuldhulpverlening, Kredietbank, woningcorporaties, energiebedrijven, zorgverzekeraars en lokale zorgnetwerken. -
We dringen landelijk aan op goede reclassering, zowel binnen als buiten de muren van de gevangenis, zodat mensen succesvol kunnen terugkeren in de samenleving.
-
Dak- en thuislozen krijgen vaak boetes voor ’overtredingen’ als buiten slapen of plassen. Deze boetes maken het voor dak- en thuislozen vaak extra lastig om hun leven weer op de rails te krijgen als ze eenmaal weer een dak boven hun hoofd hebben. De politie stopt met het bonnen schrijven voor ‘overtredingen’ die inherent zijn aan het dakloos zijn, en dak- en thuislozen naar de opvang begeleiden. Het bedelverbod wordt afgeschaft.