De Hofbogen: Een belofte aan Noord

14 februari 2014

De Hofbogen: Een belofte aan Noord

SP, D66, Groenlinks en CU-SGP, hebben gezamenlijk een initiatiefvoorstel ingediend om de Hofbogen in Rotterdam Noord te redden van verkrotting. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'Het is een belofte voor de wijk, het is beloofd aan de bewoners van Noord. Het opknappen en ontwikkelen van De Hofbogen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van Rotterdam Noord, een sleutelproject voor de toekomst van Noord, met name voor het Oude Noorden, de Agniesebuurt en Bergpolder.'

Het voormalige luchtspoor, tevens Rijksmonument, is eigendom van woningcorporaties Havensteder en Vestia en van ProRail. Zij willen nu het lekkende dak voor een fors bedrag renoveren zodat de winkels en werkruimtes in de bogen van verdere lekkages verschoond blijven. De SP-fractie stelde hier al in juli 2013 vragen over aan het college. De SP vroeg onder meer aan het college om de gemeente de regie over te laten nemen.

Als voorwaarde stellen de corporaties en ProRail dat de gemeente het eigendom van de laatste 5 verkeersbogen, dit zijn bogen waaronder openbare wegen lopen, overneemt. Andere verkeersbogen zijn al in eigendom van de gemeente. Omdat wethouder Karakus dit niet wil hebben de partijen het heft in handen genomen en een voorstel gedaan. Het voorstel pleit ook voor de aanleg van een dakpark. Al jaren is een openbaar park de wens van wijkbewoners en deelgemeente Noord.

In het onderzoek 'Blik op de bogen' door bestuurskunde student Wassim Benali wordt de aanbeveling gedaan in de toekomst een actor de regie te laten nemen, bijvoorbeeld de gemeente, om alle partijen te betrekken bij de beleidsvorming om de problemen actief aan te pakken. Een goede regisseur zou een project niet aan een dun draadje laten bungelen. Er moeten moeten afspraken gemaakt worden die zelfs juridisch aangevochten kunnen worden mochten ze niet nageleefd worden.