Buurt OpStand in Feijenoord

17 februari 2014

Buurt OpStand in Feijenoord

De SP-raadsleden en kandidaten waren dit keer in Feijenoord voor de Buurt OpStand toer. Buurten bij wijk- en bewonersinitiatieven; wat gaat goed, wat niet? Wat kan de gemeente eraan doen? Dit keer bij Samenlevingswerk en Wij zijn Rotterdam. Helaas kon de afspraak bij RAAF niet doorgaan.

Samenlevingswerk probeert mensen in de bijstand vrijwilligerswerk te leveren dat ze wel leuk of nuttig vinden, liefs in hun eigen buurt en met enig perspectief op een baan, hoe beperkt dat ook is. Angelique Segredo is de projectleider en een betaalde kracht. Ze zat vroeger ook in de bijstand en is een 'zelfmelder' en vrijwilliger bij hetzelfde project in Katendrecht. Er werken zes coördinatoren in Feijenoord, met behoud van uitkering, die de intakes doen. De SP'ers vinden dat laatste wel heel vreemd. 'Het is eigenlijk het werk dat de sociale dienst hoort te doen', aldus SP-raadlsid Josine Strörmann.

De SP'ers krijgen een rondleiding door het pand van Samenlevingswerk

De SP-fractie is heel kritisch op het beleid wat betreft verplicht 'vrijwilligerswerk'. Omdat het echt werk verdringt en omdat er gekort wordt op je uitkering als je bepaald gratis werk niet wil doen. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'Bied de mensen echt betaald werk aan! Dat kan als gemeente en dat is beter voor iedereen.' Angelique is ook kritisch en ze probeert dan ook een zo sociaal mogelijke invulling te geven aan haar baan: 'Soms voel ik me meer maatschappelijk werker.'

SP-raadskandidaten Sun van Dijk en Querien Velter in gesprek met Freek Speksnijders van Wij zijn Rotterdam

Freek en Lisette noemen zichzelf sociaal architecten. Na veel hardeware te hebben geproduceerd (gebouwen) werd het tijd voor de software, de mensen en hun leefomgeving. Dat doen zij met 'Wij zijn Rotterdam.' Ze startten met een huiskamerrestaurant in Kralingen en werden snel daarna gevraagd door Vestia om zoiets in de Afrikaanderwijk te beginnen. Dit doen ze vanuit hun pand aan de Bloemfonteinstraat. Het Pretoriablok is ontstaan, met laagdrempelige ambachtelijke winkels en restaurants en er zijn plannen voor een gemeenschapsbakkerij, een modewerkplaats en een innovatielab. Ze willen jongeren uit de buurt er aan de slag laten gaan en certificaten laten halen om ze uiteindelijk naar een baan te leiden.

De SP-raadsleden met Lisette Magis in het mooie pand van Wij zijn Rotterdam

De nadruk ligt op 'maken', ambacht en hergebruik terug in de wijk. De SP-fractie is hier een groot voortsanders van. Met de gemeente hebben ze niet zo'n goede ervaringen, zeker wat betreft de communicatie en kennis van zaken. Andere plannen zijn hierdoor in het verleden gesneuveld. Freek en Lisette gaan wel snel in gesprek met Hotspot Hutspot, om het wiel niet zelf weer uit te vinden. De SP-fractie was vorige week bij hen op bezoek. Het is heel goed als soortgelijke initiatieven elkaar versterken en samen gaan werken volgens de SP'ers.