Buurt OpStand in Schiebroek

11 februari 2014

Buurt OpStand in Schiebroek

De SP-fractie gaat elke maandag op pad met kandidaten voor de raad en gebiedscommissies. De Buurt OpStand toer leidt ze naar mooie en nuttige bewonersinitiatieven, telkens in een ander deel van Rotterdam. Wat gaat goed, wat kan beter ondersteund worden door de gemeente? Dit keer waren ze in Schiebroek bij Hotspot Hutspot Skibroek en Natuurtalent. Tenslotte een bezoekje aan de bieb van Schiebroek, mede gered en wellicht in de toekomst gerund door bewoners.

Initiatiefnemer, kunstenaar en kok Bob Richters met de SP'ers voor Hotspot Hutspot Skibroek aan de Asserweg

Hotspot Hutspot richt zich op de 'zwakkere' buurten. Buurten waar bewoners weinig contact hebben met elkaar, een laag inkomen hebben en van weining voorzieningen gebruik kunnen maken. De gezondheid van kinderen door onder meer slechte voeding, staat hier vaak onder druk. Ze proberen leegstand opnieuw te benutten, panden voor buurtrestaurants en braakliggende grond voor stadslandbouw.

In de restaurants kunnen tieners binnenlopen om aan de slag te gaan in de keuken en leren tegelijk over gezond eten en waar het vandaan komt. De kids eten aan het eind van de middag samen de koks en vrijwilligers uit de buurt. De koks zijn bij Hotspot opgeleide reintegratie jongeren, voormalige schoffies zoals ze zelf zeggen. Bewoners eten er een gezond driegangen menu voor 7 euro. Mensen die meer kunnen betalen, kopen eetbonnen voor Hotspot Hutspot en dat komt weer in de voedselpakketen van Stichting Met Zuid.

Het project krijgt veel media aandacht en wint veel (geld-)prijzen. Er is ook een Hotspot Hutspot Lomba (Lombardijen) en er zijn plannen voor Crooswijk en Heijplaat. Toch hebben ze als organisatie veel last van bureaucratie, ambtenaren die alleen naar regels kijken en niet naar de praktijk. 'Het is wachten op de participerende ambtenaar' aldus Bob Richters van Hotspot Hutspot. De SP wil ook graag dat er wordt gekeken naar wat wel kan. 'De gemeente moet  wennen aan dit soort bewonersinitiatieven, en samenwerken in plaats van krampachtig aan de huidige regels vasthouden' volgens SP-lijsttrekker Leo de Kleijn.

Bewoners hebben het initiatief genomen een braakliggend terrein aan de Veldkersweg in Schiebroek opnieuw te gebruiken. Het gaat om een voormalige educatieve tuin.  Dit doen ze onder de noemer Natuurtalent.

Karen van Natuurtalent  in gesprek met  Leo de Kleijn, met  links de toekomstige theeschenkerij

In het voorjaar willen ze openen met dit stadslanbouwproject met leerwerkplekken, praktijkonderwijs, horeca en recreatie voor jong en oud. Er staat een natuurspeeltuin in de planning, tuinieren voor senioren en een heuse theeschenkerij voor bewoners. Ondernemers en bedrijven moeten hierbij een belangrijke rol gaan spelen.

Bibliotheek Schiebroek mag blijven. Veel wijkbibliotheken moesten de deuren sluiten, ook Schiebroek stond op de nominatie. Bewoners startten de actie Red de Bieb! en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. In een afgeslankte versie weliswaar, een wijkbieb met minder ruimte en minder boeken. In de toekomst wordt de bieb waarschijnlijk grotendeels gerund door vrijwilligers.

De SP-fractie werd ontvangen door medewerkers en Gert Staal, directeur van Bibliotheek Rotterdam, om het een en ander toe te lichten over de huidige situatie en reorganisatie bij de bibliotheek.

De SP-fractie vindt het jammer dat veel wijkbibliotheken verdwenen zijn, juist omdat er een grote behoefte aan is. Gezien de vele initiatieven in verschillende wijken zoals de Leeszaal in West. Gert Staal vindt ook dat de Centrale Bibliotheek dit soort initiatieven moet gaan steunen. De SP wil hem hier aan houden.