Buurten bij de 'Tuinman'

15 juli 2013

Buurten bij de 'Tuinman'

De SP-fractie ging vandaag de bloemetjes buiten zetten, niet omdat het reces is maar omdat ze gingen buurten bij de tuinman. Dat wil zeggen bij de mensen van Creatief Beheer. Waarbij de tuinman centraal staat en behalve groene vingers ook een luisterend oor voor buurtbewoners wordt geboden.

Ze zitten op meerder locaties in de stad. De SP'ers waren op bezoek bij de 'Healing Garden' aan de Carnissesingel. Een gedeelte is nog gewoon volkstuin, maar er is ook een 'healing garden' en er zijn nog vele andere tuinprojecten. De sociale tuinman gaat hier aan de slag met mensen van Bureau Frontlijn, House of Hope, de school naast hen, maar ook met kinderen en ouders via het CJG en natuurlijk gewoon met mensen uit de buurt. Verschillende werkloze professionals, die bijvoorbeeld een tijdje psychische problemen hebben, kunnen er met hun vakkennis lekker aan de slag als vrijwilliger. De tuinmannen zijn vaak professionele hoveniers (zzp'ers) die, tegen een relatief laag tarief, goed met groepen kunnen werken. De ene is meer van het ruige werk, de ander meer een soort maatschappelijk werker, vaak gebaseerd op ervaring.

SP op bezoek bij Creatief Beheer
Een tuinvrouw aan de slag bij de 'showbakken' op een voormalige tennisbaan

Ook proberen ze steeds meer samen te werken met de aangrenzende tennisbaan. Door de afname van leden bij de tennisvereniging waren er steeds minder banen nodig. De helft van het terrein wordt inmiddels in gebruik genomen door de 'tuinmannen'. Via welzijnsorganisatie DOCK weten ze welke doelgroepen geschikt zijn voor de verschillende projecten zodat ze hen kunnen benaderen. Buurtinitiatieven vanuit enkel buurtbewoners zijn hartstikke mooi, volgens Robert van Creatief Beheer maar het is volgens hem ook heel belangrijk dat er iemand is, een soort professional, die de kar altijd kan blijven trekken.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn:''De SP vindt dit soort initiatieven belangrijk maar het kan het welzijnswerk niet vervangen, dat willen ze ook niet. Het is goed als de rest van de gemeenteraad ook eens een kijkje komt nemen.''