Nieuw Crooswijk: overwinning voor bewoners

26 juni 2013

Nieuw Crooswijk: overwinning voor bewoners

Het masterplan Nieuw Crooswijk - waarbij 1800 sociale huurwoningen gesloopt zouden worden ten behoeve van dure en middeldure koopwoningen - is van de baan. Bewoners uit de wijk voerden jarenlang actie tegen de sloopplannen, ondersteund door de SP. Uiteindelijk krijgt de FBNC (de bewonersfederatie) gelijk. Het was een dramatisch slecht plan van de gemeente Rotterdam, Woonstad en de ontwikkelcombinatie OCNC. Helaas is sinds 2005 al een derde van de wijk (het Wandeloordgebied) gesloopt. De rest van de wijk krijgt een nieuwe toekomst waarbij renovatie en groot onderhoud voorop staan. Dat is een felicitatie waard aan al die bewoners die doorzetten en bleven geloven in hun wijk.

Nieuw Crooswijk

Vandaag wordt bekend gemaakt dat de gemeente de overeenkomst met het OCNC opzegt. Het OCNC moet de kale vlakte in het wandeloordgebied nog volbouwen en daarna is het over en sluiten. Voor de rest van de wijk heeft de gemeente een nieuw plan gemaakt met Woonstad Rotterdam waarbij het grootste deel van de wijk opgeknapt wordt en normaal in de verhuur blijft. De SP-fractie vindt het belangrijk dat bewoners nauw betrokken worden bij de nieuwe plannen. Fractievoorzitter Leo de Kleijn: "Indertijd was meer dan 90 procent van de Nieuw Crooswijkers tegen het masterplan. Woonstad moet leren van dit fiasco. Een leefbare wijk, dat zijn niet alleen stenen, dat zijn vooral mensen die er zich thuis voelen en er wat van willen maken. Het nieuwe plan moet samen met de bewoners van Nieuw Crooswijk vorm krijgen en uitgevoerd worden."

De gemeenteraad besloot eind 2011 met een krappe meerderheid op voorstel van de SP om de verdere slooplannen uit het bestemmingsplan te amenderen. Daarmee werd het masterplan overboord gegooid en kwam er ruimte voor een nieuwe visie. De Kleijn is daar blij mee: "Dit is een historische overwinning voor de bewoners en voor de SP. We zullen ons ook in de komende jaren blijven inspannen voor de toekomst van de wijk."

Hoop voor Nieuw Crooswijk