Hoop voor Nieuw Crooswijk

1 december 2011

Hoop voor Nieuw Crooswijk

De SP is er al vele jaren mee bezig. De zeer ongewenste herstructurering in Nieuw Crooswijk; sloop en duur terugbouwen met als gevolg gedwongen uitverhuizing van 'minder dure' Crooswijkers. Maar nu lijken de plannen op de helling te gaan voor de buurten die nog overeind staan. Wordt er dan toch geluisterd naar de oude wens van de bewoners en de SP; slopen waar nodig en renoveren waar mogelijk! Afgelopen woensdag werd het besproken op het stadhuis tijdens de FIB-commissievergadering die over huisvesting gaat.

Leo de KleijnHet Wandeloordgebied is nu deels bebouwd en heeft volgens wethouder Karakus (huisvesting) de prioriteit, de drie andere buurten dus niet. Over tien jaar zou de herstructurering klaar moeten zijn, inmiddels is er zes jaar vertraging opgelopen.
Het masterplan Nieuw Crooswijk is inmiddels volgens veel partijen achterhaald. Wat SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn betreft gaat het hele project op de schop: ''Wij vonden het plan in 2005 al slecht en dat vinden we in 2011 nog steeds.'' De SP is voor meer maatwerk; slopen waar kan, renoveren waar mogelijk. De SP vindt daar nu ook steun voor van D66 en GroenLinks. Ook de PvdA wil de plannen nu herzien. ''Er is weer hoop'' volgens De Kleijn; ''Als alle partijen vasthouden aan wat ze in de commissievergadering zeiden, dan gaat verdere onnodige sloop op de helling en gloort er weer een mooie toekomst voor de huidige Nieuw Crooswijkers.''