Stop de vertrutting: horeca de ruimte en vrijheid op straat

11 oktober 2012

Stop de vertrutting: horeca de ruimte en vrijheid op straat

Drinken mocht al niet meer, blowen en bedelen op straat wordt ook verboden. Een feestje na elf uur 's avonds in een café is ook niet meer gewenst in Rotterdam, als de burgemeester zijn zin krijgt. De SP wil die vertrutting niet in een stad als Rotterdam en wat betreft 'een jointje roken' geldt er gewoon een landelijk gedoogbeleid. Vandaag worden de horecanota en APV (Algemene Plaatselijke Verordening) 2012 behandeld in de gemeenteraad.

Leo de KleijnDe SP-fractie dient vandaag enkele wijzigingen voor de APV 2012 in. Een blowverbod leidt volgens de SP tot inperking van de vrijheid van de Rotterdammer om te kunnen kiezen tot het gedoogd gebruiken van softdrugs in de openbare ruimte. De SP-fractie vindt een bedelverbod geen oplossing voor de gevolgen van armoede. De SP wil deze twee verboden schrappen uit de APV.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: ''Dak- en thuislozen boetes geven werkt alleen maar averechts. In veel gevallen hebben deze mensen niet de financiële mogelijkheid om de boetes te betalen en komen zij zo in nog grotere problemen terecht." Een blowverbod is ook onzin volgens de SP-fractie. ''Er is al een opiumwet en er geldt gewoon een landelijk gedoogbeleid wat betreft soft drugs'' aldus De Kleijn.

De vertrutting is ook zichtbaar in de horecanota. Bijvoorbeeld de nieuwe verlaatjes en geluidjes. Het plan is meer verlaatjes (later open blijven), twaalf stuks in plaats van tien, maar geluidjes (meer decibel) worden hier niet meer aan gekoppeld. Verlaatjes, acht stuks, mogen apart worden aangevraagd maar zouden gelden tot elf uur 's avonds. Daarna zou het feest afgelopen moeten zijn. De SP wil graag net zoveel geluidjes als verlaatjes, net als voorheen, tot een uurtje of twee als dat gewenst is. Dat wil niet zeggen dat er geen rekening gehouden moet worden met omwonenden. Het gaat ook vooral om de weekenden en voornamelijk cafeetjes en barretjes in het centrum van de stad.

Eerdere acties tegen de vertrutting in Rotterdam
ROOD acties tegen de vertrutting