Thuiszorg krijgt veel steun van Rotterdammers

5 augustus 2012

Thuiszorg krijgt veel steun van Rotterdammers

De handtekeningenactie voor behoud van goede thuiszorg krijgt al direct na de start veel bijval van Rotterdammers. Op de centrummarkt werden zaterdag circa tweeduizend handtekeningen opgehaald. Ook in verzorgingshuizen en onder familie en vrienden krijgt de actiegroep Wij zijn de Thuiszorg - Abvakabo FNV veel steun.

Thuiszorgwerkers halen handtekeningen op op de markt

De thuiszorgwerkers zijn komende tijd overal aan de slag met handtekeningenlijsten. Soms doen ook echtgenoten en moeders mee. De actievoerders roepen de gemeente Rotterdam op niet te korten op het aantal uren huishoudelijke zorg en mensen hun vertrouwde hulp te laten behouden. Er moet een reëel tarief komen, zodat mensen de thuiszorg kunnen krijgen die ze nodig hebben, uitgevoerd door ervaren krachten, die loon naar
werken krijgen. Voor het personeel dreigt in de huidige plannen een loonverslechtering van wel twintig procent. Abvakabo FNV heeft de gemeente inmiddels een ultimatum gesteld met deze eisen. Donderdag 9 augustus is er actievergadering om 19.00 uur in Rustburcht, Strevelsweg 760.

bijval van de marktbezoekers
Twintig thuiszorgwerkers verzamelden zich zaterdag op de centrummarkt om handtekeningen op te halen, met steun van Abvakabo, SP en Occupy. De marktmeester zag oogluikend toe dat voor een spandoek een lege kraam werd 'gekaapt'. Er was direct veel sympathie van jong en oud voor de actie. Veel mensen staken de thuiszorgwerkers een hart onder de riem: 'We hebben heel veel plezier van onze thuiszorg, dus we doen er alles voor" en 'Zonder strijd geen overwinning'. Het publiek op de markt bleek in veel gevallen op de hoogte van de problemen in de thuiszorg. Sommigen hebben er zelf al ervaring mee.

gedraai van gemeente
De SP steunt de thuiszorgactie en roept al haar leden op te tekenen: http://www.abvakabofnv.nl/geenaanbestedingrotterdam. Op markten en in verzorgingshuizen worden ook handtekeningen opgehaald. Ouderen en thuiszorgwerkers kunnen hun ervaringen en klachten over de thuiszorg ook kwijt bij het meldpunt van de SP. Hier zijn al veel meldingen binnengekomen, onder meer over geforceerde pogingen van de gemeente het aantal zorguren te verminderen. Zo wordt beweerd dat Albert Heijn in de buurt de boodschappen zou kunnen thuisbezorgen. Er wordt echter niet bij verteld dat die service alleen geldt vanaf zeventig euro aankopen.

Wilt u meehelpen handtekeningen op te halen? Neem contact op met Ineke Palm: ipalm@sp.nl

Meld uw ervaring met de thuiszorg
Teken de thuiszorgpetitie van Abvakabo FNV