Strijd voor Zorg!

6 april 2012

Strijd voor Zorg!

Gisteren kwamen zo'n vijftig Rotterdamse zorgmedewerkers uit de verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) bijeen. De bijeenkomst van Abvakabo FNV was georganiseerd om medewerkers te informeren over de voortgang rondom hun nieuwe cao. Omdat werkgevers op 4 april de onderhandeling hebben afgebroken, moet de zorg in actie komen.

lilian_VVT
Bijeenkomst Rotterdam met cao-onderhandelaar van Abvakabo FNV

'Om de kwaliteit van de zorg te kunnen handhaven moeten we kracht opbouwen.' Daarover waren de bijeengekomen zorgmedewerkers het helemaal eens met Lilian Marijnissen, cao-onderhandelaar van Abvakabo FNV.

De bijeenkomst in Rotterdam was één van de acht bijeenkomsten die in Nederland werden georganiseerd door de vakbond, om zorgmedewerkers bij te praten over de actuele stand van zaken met betrekking tot de cao-onderhandelingen. Maar ook om de achterban te raadplegen voor een actieplan voor de komende tijd.

De werkgevers lieten weten de eisen van de vakbond 'buiten proportie' te vinden en legde daarom op 4 april de onderhandelingen stil.
Maar Abvakabo FNV licht toe dat in hun inzet, bepaald in samenspraak met de leden, heel redelijk is en helemaal niet zo duur is als de werkgevers beweren.

Abvakabo FNV zegt het belangrijk te vinden dat er niet alleen afspraken in de cao gemaakt worden over loon en vakantiedagen, maar juist ook over kwaliteit van zorg en werk, het terugdringen van de flexibilisering en waardering voor het vak. Voor de huishoudelijke zorg betekent dit bijvoorbeeld een minimale functiewaardering in schaal FWG 15. Dus geen respectloze loondumping meer, zoals bij de oude werknemers van Thuiszorg Rotterdam (nu Faveo) aan de orde is, lees meer.

Helaas vinden de werkgevers de eisen van Abvakabo tot nu toe onbespreekbaar en willen ze het debat aan de onderhandelingstafel niet eens aangaan. Volgens Abvakabo willen ze de problemen in de zorg niet erkennen en doen deze af als incidenten.
Om de werkgevers te laten zien dat het hier niet om incidenten gaat, maar dagelijkse kost voor zorgmedewerkers is Abvakabo FNV een meldpunt gestart: Meld je misstand!

Op 25 april zullen deze misstanden aangeboden worden tijdens een grote bijeenkomst van 11.00 tot 13.00 uur in Den Haag.
Er wordt vervoer geregeld, dus hou voor de laatste informatie de website www.fnvvoorzorg.nl in de gaten.

De SP Rotterdam roept zorgmedewerkers op om zich te melden om samen te mobiliseren voor 25 april. Voor de Strijd voor Goede Zorg!
Om u op te geven of voor meer informatie, neem contact op met Ineke (ipalm@sp.nl) of Querien (q.velter@gmail.com)