SP-motie aangenomen: Occupy Rotterdam blijft

15 maart 2012

SP-motie aangenomen: Occupy Rotterdam blijft

Een meerderheid van gemeenteraad steunde vanmiddag de SP-motie om de burgemeester te verzoeken het Occupy protest door te laten gaan en in gesprek te gaan met de actievoerders.

De actievoerders van Occupy Rotterdam ontvingen onlangs een brief van de burgemeester om het protest op het Beursplein uiterlijk op 31 maart 2012 te beëindigen. Daarin gesteld wordt dat er “met het oog op het naderende terrassen en evenementen seizoen een nieuwe afweging is gemaakt van de vele belangen die in het centrum van de stad bestaan”.

In november verdedigde de burgemeester Aboutaleb nog het recht op demonstratie en de vorm die Occupy Rotterdam er aan geeft. Principieel sprak hij over de vrijheid van meningsuiting en het demonstratierecht. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn:'Hiermee maakt Aboutaleb een enorme draai, en waarom?''

Leo de Kleijn met kerstboom bij Occupy Rotterdam
Leo de Kleijn bood vorig jaar op 17 november de Occupiers een kerstboompje en oliebollen aan nadat burgemeester Aboutaleb besloot dat ze mochten blijven

In de brief werd aangeven dat de beëindiging van het protest te maken had met het naderende terrassen- en evenementenseizoen. Maar zoals eerder afgesproken zou dit in overleg geregeld kunnen worden en aanpassingen gemaakt kunnen worden. Nu wordt gesteld dat de Occupiers, zonder overleg, 31 maart weg moeten. De Kleijn:''Het heeft weinig tot niets te maken met het evenementenseizoen, het lijkt erop dat de burgemeester zich laat inpakken door een horecaondernemer die een café uitbaat op het Beursplein.''

Een meerderheid van de raad, onder wie PvdA, Groenlinks, CristenUnie en D66, steunde de motie waarin burgemeester Aboutaleb wordt gevraagd de beëindiging van het Occupy protest te heroverwegen met als doel het mogelijk maken van de voortzetting van het protest. Ook wordt er een gesprek aangegaan met de vertegenwoordigers van Occupy om oplossingen te vinden voor mogelijke problemen die zouden kunnen ontstaan tijdens grote evenementen op de Coolsingel.