Speeltuin, buurthuis en school zonder ID'ers

11 november 2011

Speeltuin, buurthuis en school zonder ID'ers

Het Rotterdamse college kiest ervoor de subsidie voor 1500 ID-ers en WIW'ers af te bouwen. Volgens de SP komen mensen met een nuttige baan op deze manier gedwongen in de bijstand terecht. De SP vindt dit doodzonde, voor de werknemers en voor de Rotterdamse samenleving. Met een motie wilde de SP-fractie deze subsidie-afbouw een jaar uitstellen om eind 2012 dit besluit nog eens goed te bestuderen.

SP-raadslid Josine StrörmannHet college is van plan in 2012 de subsidie aan werkgevers voor ID’ers met 60% te verlagen en de vergoeding voor WIW’ers met 40% te verlagen. Welzijnswerk, speeltuinen, scholen of een deelgemeente kunnen dit nooit compenseren omdat zij het ook al met veel minder geld moeten doen. Het gaat hier om onmisbare werknemers van speeltuinen, buurthuizen en scholen (assistenten en conciërges) maar bijvoorbeeld ook de chauffeur van de dierenambulance of de wijkbus. SP-raadslid Josine Strörmann: "Deze mensen komen in de bijstand, zonder perspectief op een baan en dat terwijl Rotterdam deze ID-werknemers, die de buurt en de bewoners zo goed kennen, keihard nodig heeft. Doodzonde, voor de werknemers en voor de stad."

De SP wilde met de motie het besluit om de ID- en WIW-regelingen af te bouwen een jaar uit te stellen en in 2012 proberen in overleg met werkgevers en betrokkenen, deze mensen naar een andere baan te begeleiden of zoveel mogelijk in dienst te houden bij hun huidige werkgever. Ook moet er volgens de SP-motie in 2012 geregeld verslag worden uitgebracht aan de gemeenteraad over het aantal uitstromers en aan het einde van dat jaar bekijken of de afbouw van deze regelingen nog nodig is.

De motie werd afgewezen. Alleen SP en Groenlinks stemde voor.

De truc met de hoed