Werknemers Robedrijf Groen: werken is een recht voor iedereen

8 september 2011

Werknemers Robedrijf Groen: werken is een recht voor iedereen

De ketting van solidariteit is nu ook gelanceerd in de Rotterdamse sociale werkplaatsen. De primeur was woensdag 7 september in Robedrijf Groen, waar de ketting enthousiast werd ontvangen. De werknemers hadden veel boodschappen voor de minister-president en veel kaartjes aan de handschoenen werden dan ook volgeschreven.

ondertekenen van de ketting van solidariteit

Al enkele maanden eerder, in mei, bezochten SP'ers de Rotterdamse sociale werkplaatsen met de enquête 'De sociale werkplaats aan het woord'. Vanuit de werkplaatsen werd in totaal acht keer een groep georganiseerd om te interviewen. Dat leverde veel ingevulde enquêtes en vooral veel interessante gesprekken op. We hebben toen beloofd terug te komen met de resultaten van het onderzoek.

Nu was het zover. Beladen met rapporten, flyers en werkhandschoenen mochten we deze keer in gesprek met de werknemers tijdens de lunchpauzes. De mensen werden toegesproken over de resultaten. Als een ding duidelijk is, is het dat mensen graag hier werken en dat het beschut werk moet blijven. Met respect, goede begeleiding en een fatsoenlijk salaris. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mensen het werk in de sociale werkplaatsen onvoldoende aangepast vindt, bijvoorbeeld vanwege prestatiedruk en hoge werkdruk. Daarnaast is er sprake van verdringing van sociale werkplekken doordat gemeenten uitkeringsgerechtigden zonder een SW-indicatie plaatsen.

presentatie van de enqueteuitslagen

De SP zal er voor zorgen dat de uitkomsten van het rapport bij de Tweede Kamerleden en de regering doordringen. Samen met andere partijen zullen we ons sterk maken tegen dit asociale beleid. Om de strijd in de Kamer te kunnen winnen gaan we door met de acties op straat, bijvoorbeeld met de ketting van solidariteit. In Rotterdam is bovendien de 'Alliantie van Solidariteit' opgericht, een verzetsfront tegen dit kabinetsbeleid van meer dan dertig organisaties waaronder de OR van de Roteb en de WSW-raad. De mensen werden opgeroepen naar het op 17 september door deze alliantie georganiseerde solidariteitsplein te komen waar ook de ketting van solidariteit zal zijn.

Iedereen heeft een boodschap aan de regering
Daarna gingen de SP'ers rond met de werkhandschoenen. Vrijwel honderd procent van de mensen deed mee. Opvallend veel mensen deelden mee dat ze tijdelijk hier werkten met behoud van uitkering. Meestal voor drie maanden, sommigen zelfs voor een jaar. Dat terwijl er wachtlijsten voor mensen met een indicatie zijn. Volgens enkele werknemers ging het heel snel: mensen zonder indicatie eruit en tijdelijke mensen erin, het is zo afgelopen met de sociale werkvoorziening, volgens hen.

De boodschappen aan de minister president logen er niet om. Enkele voorbeelden. 'Geef mensen met een beperking ook de kans om te leven.' 'De sociale werkplaats is meestal het eindstation voor onze mensen, waar moeten ze anders naar toe?' 'Stop met deze onzin'. 'Werken is een recht voor iedereen.' 'Bezuinig op de rijken.' 'Laat nu met daden zien dat je een sociaal beleid voert.'
De komende weken bezoekt de SP Rotterdam nog veel sociale werkplaatsen. Wil je mee? Graag opgeven bij Ineke Palm (rotterdam@sp.nl)

Wat is de Alliantie voor Solidariteit?