Geen mens op straat!

1 september 2011

Geen mens op straat!

30 augustus was de laatste nacht dat een aantal dakloze Rotterdammers op hun vertrouwde plekje konden slapen. De nachtopvang aan de Smirnoffweg ging de dag daarna dicht wegens bezuinigingen. Voor veel mensen die daar slapen is opvang gevonden maar voor zo'n 35 mensen zonder papieren niet. Die staan nu op straat. Dus wat was er nodig: actie! De avond van de 30e werd de geest van de Smirnoffweg ten grave gedragen. Een zeemansgraf overigens want de actie vond plaats op de Erasmusbrug. Ons raadslid, Josine Strörmann en Ineke Palm, voorzitter van de Rotterdamse SP, waren er bij.

De volgende ochtend werd er ontbeten op de stoep van het stadhuis, waar later die ochtend in een commissievergadering even gesproken is over deze mensen en hun opvang. Josine Strörmann: “Wat ons betreft was de Smirnoffweg gewoon open gebleven. Helaas moest er bezuinigd worden. De opvang aan de Smirnoffweg was de enige plek waar ook mensen zonder verblijfspapieren terecht konden. Nu staan ze op straat. De enige oplossing die de wethouder noemt is deze mensen op laten pakken en opsluiten in vreemdelingendetentie. Onzin natuurlijk, deze mensen hebben niets op hun kerfstok en de gevangenis is zeker 10 keer zo duur dan opvang.”

Gelukkig leggen de mensen van de Pauluskerk zich niet zomaar neer bij dit besluit en laten ze hun daklozen niet in de steek. Diezelfde avond nog verscheen op de Westersingel, hartje stad, een opblaasbare kerk en een mooie slaaptent waarin deze groep rustig de nacht door kon brengen. De SP zal zich hard blijven maken voor goede definitieve opvang van deze groep en juicht deze actie dan ook van harte toe!