De ketting van solidariteit groeit

15 augustus 2011

De ketting van solidariteit groeit

Net als in andere plaatsen wordt in Rotterdam gewerkt aan een ketting van solidariteit van werkhandschoenen. Op zaterdag was het opnieuw raak bij de fietskar van de SP op de Visserijmarkt. Ondanks de regen bleven veel mensen staan om hun handtekening op de handschoenen te zetten en een persoonlijke boodschap neer te schrijven. 'Ik loop al maanden met lege zakken' of 'Stop de sloop'.

Ketting van solidariteit_visserijmarktBewoner uit Delfshaven geeft handschoen zijn persoonlijke boodschap

Een dame uit de zorg maakte zich bijzonder boos over de situatie in verpleeghuizen. 'Sluit de heren en dames van het kabinet maar eens enkele dagen op in een verpleeghuis. Dan zullen ze het voelen.' Zij vertelde dat er mensen met een I/D-baan werden ontslagen terwijl ze zo hard nodig zijn bijvoorbeeld om te helpen bij mensen eten geven. 'Er gaat wel geld naar de verpleeghuizen maar er komt niets terecht bij de mensen zelf. De situatie in de verpleeghuizen is afschuwelijk. ,'Het doet mij zo'n pijn.'

Een meneer van een migrantenradio wilde graag handschoenen hebben en op de radio aandacht aan de actie besteden. 'Er is steeds meer armoede, dat horen we van mensen.. Winkels bellen ons als ze groenten over hebben en dan roepen wij dat om, zodat mensen het gratis af kunnen halen.'

Ketting van solidariteit_visserijmarkt
Ineke Palm luistert naar het verhaal van een marktbezoeker

Op de markt is ook gestart met het aan elkaar maken van de handschoenen. Zo wordt er hard gewerkt aan de eerste kilometers vanuit Rotterdam.

Komende maanden staan we op zaterdag bij de verschillende markten; op vrijdagmiddag bij moskeeën en door de week bezoeken we verschillende sociale werkplaatsen. Met onze flyers 'Stop de uitverkoop van de beschaving' en met de handschoenenketting. Wie doet er mee? Opgeven bij Ineke Palm:
rotterdam@sp.nl of 06 511 110 73

Eerste meters solidariteitsketting binnen