Boerderij aan de Rotte moet blijven

18 augustus 2011

Boerderij aan de Rotte moet blijven

Deze maand ontving de Rotterdamse SP-fractie een alarmerend bericht van de bewoners van de Boerderij aan de Rotte aan de Bergse Linker Rottekade. Per brief heeft het OBR hen laten weten dat ze per 1 november 2011 hun pand dienen te verlaten. Dat is vreemd volgens de SP omdat de bewoners afspraken hadden met het OBR. De SP-fractie was eind vorig jaar nog op werkbezoek (buurten in de wijken) bij de bewoners van de boerderij. De bewoners gaan hierover bij de volgende commissievergadering van FIB (huisvesting) inspreken op het stadhuis.

De boerderij gelegen aan de Bergse Linker Rottekade wordt bewoond door zes personen, drie stellen, onder wie inmiddels twee hoogzwangere vrouwen. Zij kraakten de boerderij bijna zes geleden en zijn al een geruime tijd bezig met het uitwerken en vormgeven van hun plannen. De stichting Boerderij aan de Rotte wil de boerderij in fases opknappen. Het moet een duurzaam vrijetijdscentrum worden met een sociale en recreatieve rol voor omliggende wijken met theater, zorg, kunst, koken en klusprojecten.

Vele overleggen hebben in de jaren plaats gevonden met het OBR over de plannen van de bewoners voor de Boerderij aan de Rotte. De bewoners willen zelf fors investeren in het pand en het een maatschappelijke, culturele, educatieve en duurzame functie geven en toegankelijk maken voor alle Rotterdammers. Het OBR stond hier postief tegenover. Net als alle omwoners en omliggende organisaties. Ook is hierover contact geweest met wethouder Karakus.

Vorig jaar waren de SP-ers nog op bezoek bij de bewoners van de Boerderij. Op de foto de keuken en woonwagen bij de boerderij.

Het is namelijk zo dat het verkoopbeleid van de Boerderij wat het OBR nu aanhoudt is gebaseerd op leegstand. In geval van verhuur moet er altijd eerst een bod worden gedaan door het OBR aan de huurders. De bewoners zijn wel geen huurders maar leeg staat het pand ook niet. Alle bewoners (drie werkende huishoudens) staan hier namelijk ingeschreven en daarbij drie bedrijven van de zelfstandige ondernemers.

Het OBR pretendeert met dit verkoopbeleid (openbare inschrijving) dat iedere Rotterdammer nu de boerderij kan kopen. Dit is echter niet zo. Het OBR behoudt zichzelf namelijk het recht van gunnen. De biedingen gaan per inschrijving maar het OBR is degene die bepaalt aan wie de boerderij verkocht gaat worden. Het OBR gaf in het verleden aan dat de gunning in principe mogelijk is maar dat dit dan 'van hogerhand moet worden opgelegd' (lees de politiek). De steun van de SP hebben ze.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn:''Het is heel goed dat ze komen inspreken op stadhuis. Om kennis te maken maar ook om de commissieleden te laten inzien dat de bewoners van de Boerderij aan de Rotte het recht van gunnen moet krijgen in het verkoopbeleid en daarom ook meer tijd moet krijgen om dat voor te bereiden, 1 november is natuurlijk onhaalbaar.''

Mocht het OBR de boerderij gaan ontruimen voor 1 november dan is de kans dus groot dat er dan ontruimd wordt voor leegstand. De boerderij is zo slecht dat er geen anti-kraak in kan. Alle voorzieningen die er zijn hebben de bewoners zelf gebouwd en aangelegd en zouden ook weer met hen mee gaan. De plannen van De Boerderij aan de Rotte worden breedgedragen door wijk, stad en land met meer dan achthonderd handtekeningen en steunbetuigingen uit regio en provincie.