Buurten in het Prinsenpark en de Bazelbuurt

28 maart 2011

Buurten in het Prinsenpark en de Bazelbuurt

De Rotterdamse SP-fractie ging afgelopen maandag buurten in Prinsenland, op uitnodiging van Marko Oudenaarden en Hanny Bleij van de SP-kerngroep in Alexander.

Van bouwkeet naar MFA
De SP-ers spraken eerst met leden van de bewonersvereniging Prinsenhof. De accommodatie Prinsenhof gelegen tussen de Prinsessenflats begon ooit met alleen een bouwkeet waar de buurtbewoners koffie konden drinken. Nu is het een multifunctionele ruimte, van medische zorg tot recreatie, maar ook voor buurtfeesten en vergaderingen. De accommodatie wordt ondersteund door de woningbouwcorporatie en de deelgemeente, maar wordt grotendeels gerund door vrijwilligers. Helaas is er een exploitatietekort ontstaan. Maar als de vereniging akkoord gaat met een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) in het Prinsenpark, op de plek waar nu het oude zwembad staat, dan zou dat tekort als sneeuw voor de zon verdwijnen. Een plan van de deelgemeente en de woningcorporatie.

Spaar Prinsenpark
Na de ontmoeting met de mensen van de bewonersvereniging Prinsenhof had de SP-fractie een afspraak met de bewoners van actiegroep Spaar Prinsenpark, die zo hun eigen ideeën hebben over bouwen in het Prinsenpark.

Spaar Prinsenpark
Leo de Kleijn in gesprek met de bewoners op de locatie waar de woontoren zou moeten komen

"Het zwembad is verwaarloosd en moet na veertig jaar inderdaad vernieuwd worden maar het Prinsenpark moet groen blijven. Dus geen nieuwe achtien verdiepingen hoge woontoren midden in het park en dan ook nog eens in de plas," aldus de bewoners. "Woonstad zegt tegen de deelgemeente dat het integrale plan dat zij hebben ontwikkeld er alleen komt als de woontoren op die plaats in het Prinsenpark mag worden gebouwd! Andere gebieden met de bestemming 'wonen' liggen al jarenlang braak, hoezo heeft de deelgemeente geen andere locatie beschikbaar?''

Door een woontoren wordt het ruimtelijk karakter van het park, de natuur en het uitzicht enorm aangetast. De bewoners maken zich terecht zorgen vindt de SP. De bewoners zijn nooit echt betrokken bij de plannen. En hoe zit het nu met het aangekondigde projectbestemmingsplan? Kan de deelgemeente dat allemaal zomaar beslissen? SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn beloofde die informatie en de procedure die gevolgd gaat worden te achterhalen. De bewoners gaan alles op alles zetten om de bouw van de luxe woontoren midden in het park te voorkomen. Actie dus!

De Bazelbuurt
Daarna betrad de SP-fractie nieuw gebied: de Bazelbuurt. De SP-ers hadden bij de voorzitter van de bewonersvereniging thuis afgesproken. De Bazelbuurt bestaat uit 350 woningen en is de oudste buurt van Alexander. De vereniging is niet zo lang geleden opgericht maar het ledenaantal stijgt gestaag. De vereniging zet zich stevig in voor de buurt en de toekomst van de buurt. Of het nu over de aanleg van riolering, al dan niet te kappen bomen, de invulling van speelvelden, stoeptegels of een opknapbeurt voor de hele buurt gaat. Het was een prettige kennismaking met een nieuwe en actieve bewonersclub.

Bazelbuurt
Wandelen met de bewonersvereniging van de Bazelbuurt