Vrijspraak actievoerders in zaak C2000-mast

28 februari 2011

Vrijspraak actievoerders in zaak C2000-mast

De raadsleden Leo de Kleijn (SP), Arno Bonte (GL) en SP-afdelingsvoorzitter Ineke Palm zijn vanmorgen samen met vier bewoners door de Rotterdamse rechtbank vrijgesproken. De rechter erkent daarmee, net als de officier van justitie twee weken geleden, dat de actievoerders in het gelijk stonden. Volgens Leo de Kleijn is het tijd dat nu het ministerie van Binnenlandse Zaken, die de plaatsing van de mast doordramde, in het beklaagdenbankje komt.

Leo de Kleijn wordt geinterviewd door RTV Rijnmond
SP raadslid Leo de Kleijn wordt na de rechtszaak geïnterviewd door TV Rijnmond

De actievoerders werden verdacht van het niet opvolgen van politie orders tijdens de blokkade in juni 2009. Volgens de rechter had de politie niet zelfstandig mogen optreden tegen de blokkade. Tijdens de rechtszaak onderzocht de rechtbank of de politie op dat moment de vordering mocht geven. Volgens de rechter had de politie op de desbetreffende dag niet zelfstandig mogen optreden. De blokkade had meer weg van een demonstratie in plaats van een samenscholing, aldus de rechter. Hij betoogde verder dat bij een demonstratie dit APV-artikel niet van toepassing is maar de wet openbare manifestaties. Bij deze wet mag alleen een burgemeester een blokkade stopzetten. Uit de politierapporten is gebleken dat een dergelijke opdracht door de burgemeester niet is gegeven.

Op 9 juni 2009 werden de zeven actievoerders opgepakt nadat zij zich hadden vastgeketend aan een bouwkraan. Hiermee wilden zij protesteren tegen de plaatsing van de mast ten behoeve van het digitaal communicatiesysteem. Niet omdat zij het nut van dit systeem niet zien, maar omdat de bewoners de plek voor de mast een slechte keuze vonden en zelf een beter alternatief hadden. De bouw van de mast werd, zonder informatie of inspraak vooraf, alsnog gestart.

Ineke Palm, afdelingsvoorzitter SP Rotterdam:"De rechter ging nog een stap verder dan het OM en sprak ons helemaal vrij. Twee weken terug heeft de officier van Justitie al erkend dat het om een principiële zaak gaat. Het OM vond ons schuldig maar eiste geen straf uit begrip voor de protesten tegen de komst van de mast. Zij had er begrip voor dat de actievoerders zich gefrustreerd voelden door het optreden van de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst. Wij hopen dat de huidige minister Opstelten hier lessen uit zal trekken".

SP-raadslid Leo de Kleijn: “We zullen doorgaan totdat de mast op een andere locatie staat. Want wat op een dag neergezet kan worden, kan ook op een dag weer worden verwijderd worden”.

Arrogantie ter Horst reden voor heisa rondom C2000 mast