Buurten op Heijplaat

22 november 2010

Buurten op Heijplaat

De SP-fractie ging vanmiddag buurten met de bewoners op Heijplaat. Ze spraken met hen over de onduidelijk herontwikkeling van het gebied. Wat wordt wanneer gesloopt en wat komt er voor terug. Kunnen Heijplaters er blijven wonen? Ook brachten de fractieleden een bezoekje aan Innovatie Centrum Duurzaam Bouwen in de RDM Dokloods.

Zo ambitieus als de plannen vijf jaar geleden waren zo onduidelijk zijn ze nu. Dit was de conclusie van de bewoners, onder wie deelnemers van inspraakorgaan Heijplaat Vitaal. Er is nog niets tot weinig concreet over de herontwikkeling van Heijplaat. Of het nu om de sloop gaat, de voorzieningen of de bestemming van andere braakliggende terreinen. Dat er gesloopt wordt is zeker, en nodig volgens iedereen. Maar wat er voor terug komt en of dat betaalbaar wordt is de vraag. En waar blijven de voorzieningen? Zonder voorzieningen komen er ook geen nieuwe bewoners. Woningcorporatie Woonbron moet volgens hen nu echt met concrete plannen komen. Ook maken de bewoners zich druk over een geplande tweede ontsluiting door een woonbuurt richting een nieuw aan te leggen parkeerterrein op het RDM-terrein.

De SP-fractie gaat volgende maand in gesprek met de directeur van Woonbron Hoogvliet, verantwoordelijk voor het woningbestand en de ontwikkeling van Heijplaat.

Leo in gesprek met bewoners Heijplaat
SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn in gesprek met Nico Prins en bewoners van onder meer inspraakorgaan Heijplaat Vitaal

Tenslotte spraken de SP-fractieleden met Maurice van der Meer over duurzaam bouwen in met name Rotterdam en Heijplaat. Vooral hoe moeizaam de ontwikkelingen zijn in vergelijking met Duitsland. Ook legde Maurice van het Innovatie Centrum Duurzaam Bouwen de link tussen armoedebestrijding en duurzaam bouwen, op de langer termijn kunnen mensen veel geld besparen door energiebesparing. De gemeente zou dit financieel en facilitair moeten aanmoedigen volgens Leo de Kleijn. Met het Rotterdam Climate Initiative in het achterhoofd zou de Rotterdamse gemeente er goed aan doen er mee aan de slag te gaan, aldus De Kleijn.