SP Charlois: niet zonder eten en drinken naar Metropolis

13 juli 2010

SP Charlois: niet zonder eten en drinken naar Metropolis

De afgelopen week ontving de SP diverse klachten over het in beslag nemen van voedsel en water bij de toegang van het Metropolis-festival. Op de site van Metropolis was niets over het verbod op eten en water te vinden en juist vanwege het extreem warme weer, waren veel festivalgangers beladen met (extra) drinkwater. De SP zet vraagtekens bij dit toegangsbeleid en roept het DB van Charlois, 'gastheer' van het festival, met schriftelijke vragen te verantwoording.

logo Metropolis festivalDe SP is geen voorstander van het al te strenge toegangsbeleid dat sinds dit seizoen de boventoon voert bij de diverse festivals die Rotterdam rijk is. Bij Ajax-Feyenoord trad de politie genadeloos hard op, de 1-mei demonstratie mocht geen doorgang vinden en ook bij het bevrijdingsfestival werden boterhammen en drinkwater van gezinnen met kinderen ingenomen. SP-fractievoorzitter in Charlois Leo Smits: “Sinds het begin van dit evenmentenseizoen slaat Rotterdam totaal door met de veiligheidsmaatregelen. Dat kan anders. Risico's moeten beter worden ingeschat.”

De SP is niet tegen voorzorgsmaatregelen op festivals en andere bijeenkomsten waar grote groepen mensen op afkomen. Zo was op de site van Metropolis te lezen dat glas en blik niet op het terrein werden toegelaten. Metropolis-ganger en SP-burgerraadslid Kees van den Tol: “Een verbod op het meenemen van alcohol, blik en glas is logisch, maar ik vraag me af of het slim is om bij zulke extreme temperaturen mensen hun drinken af te pakken. Zelfs een puntje taart, verpakt in plastic moest in de prullenbak verdwijnen.”

Bezoekers van het festival worden met een dergelijk toegangsbeleid ook onnodig op kosten gejaagd. Van den Tol: “Wilde je drinken dan kon je op het terrein voor minimaal 11 euro 5 muntjes kopen of een flesje water voor 3 euro. Dat vind ik raar beleid voor een gratis festival dat wordt gehouden in een deel van Rotterdam waar de mensen het niet zo breed hebben.”