SP STEMMEN: de feiten

8 juni 2010

SP STEMMEN: de feiten

Tijdens de campagne wordt veel geroepen door partijen. Daarom zetten wij de feiten over de belangrijkste campagnethema's even op een rijtje.

• FEIT 1: Uw portemonnee is het best af bij de SP
  • FEIT 2: De SP bezuinigt waar het moet
  • FEIT 3: Dé onderwijspartij is de SP
  • FEIT 4: De SP gaat goed scoren
  • FEIT 5: De AOW-leeftijd kan op 65 blijven

FEIT 1: Uw portemonnee is het best af bij de SP
De SP laat de banken en de graaiers de crisis betalen. Niet u. Het Centraal Plan Bureau (CPB) én onderzoeksbureau Nyfer rekenden het door. Het CPB bekijkt het landelijk gemiddelde. Volgens hun berekeningen stijgt de koopkracht bij de SP veruit het meest: maar liefst 1,25 miljard euro. Bij partijen als de PVV, D66 en het CDA voelt u het flink in de portemonnee: van 2 to 3,5 miljard. (zie hier voor het CPB-rapport)

koopkracht

Onderzoeksbureau Nyfer zocht het uit per type huishouden. Van de zes types scoort de SP bij 5 positief, bij 4 als beste! Alleen tweeverdieners die samen meer dan 110.000 euro verdienen en in een duur huis wonen leveren iets in, maar zelfs dat is praktisch niets. De SP scoort nummer 1 bij:

• tweeverdieners met 2 kinderen en een normale koopwoning
  • alleenstaande ouder met bijstand, twee kinderen en huurwoning
  • alleenstaande 65-plusser met AOW en huurwoning
  • echtpaar 65-plus met AOW en pensioen en huurwoning

(zie hier voor de resultaten van het Nyfer-onderzoek)

65-plus

FEIT 2: De SP bezuinigt waar het moet
Wij laten de crisis niet betalen door de slachtoffers. De SP haalt het geld waar dat moet. Zo willen we een bankenheffing, een bonusverbod en een belasting op speculatieve transacties. Zo pak je meteen de oorzaken van de crisis aan. Verder pakken wij de villasubsidies aan en schrappen we de JSF. Allemaal voorstellen waar veel steun voor is; 85 procent van de Nederlanders steunt de bankenheffing, 92 procent steunt het bonusverbod, 75 procent steunt ons JSF-standpunt en 78 procent steunt ons hypotheekrente-voorstel. Ook de andere zestien onderzochte SP-standpunten kunnen op grote steun rekenen, volgens het onderzoek van Maurice de Hond. (Zie hier de resultaten van het onderzoek)

FEIT 3: De SP is dé onderwijspartij
Het slechtste wat je in crisistijd kunt doen is bezuinigen op onderwijs en onderwijs minder toegankelijk maken. Eén op de vijf studenten stopt met studeren als de basisbeurs wordt afgeschaft, zo blijkt uit onderzoek. Zo leg je pas echt de rekening bij onze kinderen en kleinkinderen. Overigens noemt GroenLinks het in hun voorstel geen lening, maar het geld moet wel terugbetaald worden. (Zie hier voor het onderzoek)
(en hier voor het CPB-hoofdstuk over onderwijs, p. 43)

Onderwijs

De SP is de enige grote partij die de basisbeurs behoudt én investeert in onderwijs. (Niet in het rijtje, maar wel interessant: D66 schaft óók de basisbeurs af.)

FEIT 4: De SP gaat goed scoren
Verkiezingsuitslagen zijn moeilijk te voorspellen. Wel is een feit dat:

• de SP in de peilingen stijgt, en blijft stijgen;
  • de SP op 'proefverkiezingen' erg goed scoort. Op de supportbeurs kwam de SP als grootste uit de bus, onder mantelzorgers wordt de SP de grootste partij, Rotterdamse PABO-studenten geven de SP maar liefst 27 procent, dat is 40 zetels;
  • Emile Roemer uit elk onderzoek zeer goed naar voren komt. Bijvoorbeeld volgens mediabureau Clipit wordt er op internet zeer positief geschreven over Emile Roemer. Met bijna 30 procent liet hij iedere andere lijsttrekker ruim achter zich in de sentimenten top 5 van deze week. Deze nummer één positie heeft Roemer nu al voor de tweede keer op rij in handen; (zie ook hier)

FEIT 5: De AOW-leeftijd kan op 65 blijven
Andere partijen doen alsof het al besloten is, de verhoging van de AOW-leeftijd. Feit is, dat de mensen beslissen. Met uw stem op de SP kunt u laten weten: 65 blijft 65. Ook het ‘principe-akkoord’ tussen vakbonden en werkgevers moet eerst nog langs de leden van de vakbonden. En denkt u dat die ermee instemmen dat mensen langer moeten doorwerken? (zie ook dit bericht)

AOW

En dan het sprookje dat de AOW onbetaalbaar wordt door de vergrijzing: laat u niets wijsmaken!. Iedereen ‘vergeet’ te noemen dat we door de vergrijzing ook meer belastinginkomsten op pensioenen binnenkrijgen. En raad eens hoeveel dat is?

Emile RoemerEmile Roemer, lijsttrekker van de SP, zegt het zo: “Sociaal de crisis door. Het kan. Morgen beslist U.”

Kijk ook op www.sp.nl