SP scoort 27% bij Pabo-studenten en vecht voor de studiefinanciering

8 juni 2010

SP scoort 27% bij Pabo-studenten en vecht voor de studiefinanciering

Gisteren kreeg de SP 27,3% van de stemmen aan het einde van een verkiezingsdag van de Pabo Thomas More, hiermee moest de SP alleen de VVD voor zich dulden, maar liet het de derde partij - de PvdA - met 13,4% van de stemmen ver achter zich. Daarnaast ging ROOD, jong in de SP langs bij Hogeschool INHolland om de studenten daar te wijzen op het belang van de verkiezingen voor hun eigen beurs.

Loes en Querien

Bij Hogeschool INHolland bleken veel studenten nog steeds niet te weten dat de PvdA, GroenLinks, D66 en de VVD allemaal de studiefinanciering willen afschaffen! Op die manier wordt studeren weer een voorrecht voor een kleine en rijke elite, terwijl het één van onze verworvenheden is dat het in Nederland voor je kansen om te gaan studeren niet uitmaakt onder welke sociaal-economische omstandigheden je bent opgegroeid.

Debat

Namens de SP nam Vincent Vergeer deel aan het debat op de Pabo Thomas Moore. De afgevaardigden van de politieke partijen gingen eerst in drie korte groepssessies met de studenten en docenten in gesprek over de verkiezingsprogramma's. De dag werd afgesloten met een debat en een verkiezing. Thema's als (auto)mobiliteit, de economie en uiteraard veel onderwijs passeerden de revue. De studenten konden zich goed vinden in de standpunten van de SP ten aanzien van de privacy, de studiefinanciering en het stimuleren van gemengde klassen. Maar de meest overweldigende steun was er voor het standpunt dat de rekening van de crisis neergelegd dient te worden bij degenen die hem ook veroorzaakt hebben: de banken.

De complete uitslag van de peiling onder de pabo-studenten:
VVD - 36,2%
SP - 27,3%