'Studenten verdienen een studiebeurs'

29 mei 2010

'Studenten verdienen een studiebeurs'

Vandaag kruiste de Rotterdamse SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn de degens met diverse kandidaten voor de Tweede-Kamerverkiezingen. De Kleijn, zelf geen kandidaat, viel in voor de Rotterdamse Jessica van Ruitenburg. Zijn centrale stelling, die hij verdedigde tegen D66-kandidaat Marty Smits, die luidde dat studenten inkomensondersteuning verdienen, zette hij helder uiteen.

Leo de Kleijn debatteert met D66'er Marty Smits

Veel partijen willen de basisbeurs voor studenten omzetten in iets wat dan een 'sociaal leenstelsel'. De SP ziet niets in deze plannen en wil dat studenten verzekerd kunnen zijn en blijven van een vast bedrag per maand. Veel studenten zien er tegenop hun leven al te moeten beginnen met een forse lening. De Kleijn: "Juist in een stad als Rotterdam wonen veel gezinnen met een laag inkomen. Zij kunnen hun kinderen niet financieel bijspringen voor hun studie. Deze jongeren zijn dus gedwongen het hele bedrag te lenen. Dat weerhoudt ze ervan aan een studie te beginnen."

Het argument van partijen als GroenLinks, D66, maar ook de PvdA, die de basisbeurs willen afschaffen, dat de lening alleen hoeft te worden terugbetaald als het inkomen later voldoende is, is een non-argument. Met de SP-plannen komt dat geld ook terug: maar dan door hogere belasting te heffen voor mensen met de hogere inkomens.

Juist studenten die een aantal studies willen stapelen (bijvoorbeeld via het VMBO, naar MBO, naar HBO) komen zonder een bijdrage in de problemen, zeker als de collegegelden ook fors omhoog gaan. Dat geldt ook voor studenten die van studie willen wisselen omdat ze in eerste instantie een verkeerde studie blijken te hebben gekozen. De Kleijn: "Juist in Rotterdam beginnen veel jongeren met een relatief lage opleiding. Als zij de capaciteiten en de wil hebben om wat later naar een hoger niveau door te stromen, dan moet je dat niet belemmeren."

Een studente in de zaal merkte op dat door het omzetten van de basisbeurs naar een leenstelsel de kans bestaat dat studenten vooral economisch interessante studies kiezen, die later veel geld kunnen opleveren, zodat de lening kan worden terugbetaald. "Het zou toch zonde zijn als niemand meer filosofie of sociologie ging studeren omdat dat economisch oninteressante studies zijn? Er is toch meer belangrijk dan geld alleen?"

In tegenstelling tot wat de heer Smits beweerde, investeert de SP wel degelijk in onderwijs. Bespaard kan worden op bureaucratie en managementslagen. De Kleijn: "Maar er moet wel degelijk geïnvesteerd worden: in kleinere klassen, in het salaris van leraren, in de bevoegdheid van leraren en in ondersteuning op de basisscholen in de vorm van bijvoorbeeld conciërges."

Applaus oogstte De Kleijn aan het eind van het debat met zijn opmerking tegen PVV-kandidaat Louis Bontes. De laatste had juist een uiteenzetting, doorspekt met verdachtmakingen, gehouden over wat in zijn ogen de islam is: een politiek georiënteerde beweging die de wereldmacht wil overnemen. De Kleijn: "De PVV moet eens ophouden met twee maten meten. Zij vinden zelf dat ze een hele bevolkingsgroep verdacht mogen maken, maar als er dan politici zijn die het daar niet mee eens zijn en er wat van zeggen, dan klagen ze dat ze gedemoniseerd worden. Dat moet eens ophouden."

Lees het onderwijshoofdstuk uit het verkiezingsprogramma