SP wil debat over verharding politie-optreden in Rotterdam

2 mei 2010

SP wil debat over verharding politie-optreden in Rotterdam

De SP wil dat de gemeenteraad snel debatteert over de trend van verharding van het optreden van de politie in Rotterdam. Naar aanleiding van verschillende incidenten vraagt de SP-fractie zich af of het politie-optreden nog wel proportioneel en effectief is, of dat het vooral wordt ingegeven door een politieke wens om maar zo hard en stoer mogelijk te lijken.

Gisteren werden tijdens een 1 mei-demonstratie op de Coolsingel 14 mensen gearresteerd. De politie rukte uit met paarden en honden. Een groot deel van de Coolsingel werd afgesloten. Veel mensen kregen klappen met wapenstokken. Een jongen van 18 kwam klem te zitten tussen een busje en een politiepaard. Een vrouw die 'stoer hè, met je stokken' riep, werd door vijf agenten tegen de grond gegooid. De enige aanleiding voor al dat geweld was een meningsverschil over het meedragen van spandoek- en vlaggenstokken.

Ook bij andere gelegenheden lijkt het politie-optreden er steeds vaker op gericht zo hard en confronterend mogelijk te zijn. Vorige week raakten onschuldige terrasbezoekers op het Stadhuisplein nog verstrikt in optreden van de ME, en werden honderden mensen met hun identiteitsbewijs op de foto gezet. Ook op Koninginnedag waren politie en ME zéér actief op plaatsen waar daar weinig aanleiding voor was. De SP maakt zich zorgen over wat er gaat gebeuren op 6 mei, wanneer de bekerfinale in de Kuip gespeeld wordt.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: "Het is onwenselijk als de politie er juist aan bijdraagt dat situaties escaleren, of dat onschuldige mensen het slachtoffer worden. Politie-optreden moet proportioneel en effectief zijn, en niet zijn ingegeven door een politieke of bestuurlijke wens om maar zo 'hard' mogelijk te lijken. Wij willen daarom snel met burgemeester Aboutaleb in debat over de verharding van het politie-optreden in Rotterdam."

Video: politiegeweld tegen 1 mei-optocht in Rotterdam (Joop.nl, 01-05-2010)
SP: politie-optreden moet proportioneel zijn (26-04-2010)