SP: Politieoptreden moet proportioneel zijn

26 april 2010

SP: Politieoptreden moet proportioneel zijn

Afgelopen zondag trad de politie ferm op tegen Feyenoordsupporters in de binnenstad van Rotterdam. Volgens het ADRD van 26 april zette het politieoptreden “kwaad bloed bij publiek en ondernemers”. De SP vraagt zich af of de zondag gevolgde manier van werken wel effectief is en er aan bijdraagt dat de voetbalwedstrijd op 6 mei wel rustig zal verlopen. Aanstaande donderdag voert de partij het debat in de gemeenteraad.

Afgelopen zondag viel de mobiele eenheid twee cafés binnen op het Stadhuisplein en verrichte de politie zeker zeventig arrestaties. Volgens berichten in de media stond dit politieoptreden in het kader van een zero-tolerance-beleid, mede om de toon te zetten voor de tweede KNVB-beker finale wedstrijd op 6 mei in Rotterdam. Volgens het ADRD van 26 april zette het politieoptreden “kwaad bloed bij publiek en ondernemers”. De SP vraagt zich af of het politieoptreden wel proportioneel was en of een dergelijk optreden juist niet de zaken op scherp zet. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Politieoptreden moet wat ons betreft altijd proportioneel zijn en deëscalerend waar mogelijk, anders kan het werken als een rode lap op een stier.”

Verder wil de SP weten wat de aanleiding was om de twee cafés binnen te vallen en meer dan zeventig mensen te arresteren. De Kleijn: “Als een klein groepje rottigheid uithaalt, dan moeten die aangepakt worden, en niet alle toevallige andere bezoekers van de kroeg.”