Op de bres voor de brandweer

12 april 2010

Op de bres voor de brandweer

De Rotterdamse SP-fractie was vandaag op bezoek bij de brandweer en sprak met verschillende brandweerlieden over de geplande bezuinigingen op het brandweer-apparaat binnen de Veiligheidsregio Rotterdam.

Sinds 1985 is het aantal brandweerkazernes in Rotterdam terugbracht van dertien naar zeven en dat worden er nu zelfs nog minder. Het uitvoerend personeel binnen een 24 uurdienst is terugbracht van 98 naar 56. Er zijn nu volgens hen bijna meer beleidsmedewerkers dan 'spuitgasten'. Hier is grotendeels de decentralisatie debet aan geweest, elke toko heeft nu zijn eigen personeel-, communicatie- en preventie-afdeling.

Er is te weinig overlapping en daarom wordt het steeds moeilijker om aan de wettelijk verplichte aanrijtijden te voldoen, het aantal minuten waarbinnen de brandweer op locatie moet zijn. De spoeling wordt ook steeds dunnner als het gaat om de bezetting van de kazernes tijdens andere werkzaamheden zoals oefeningen van het duikteam.

De Veiligheidsregio heeft van de burgemeesters van Rotterdam en de randgemeenten de opdracht gekregen 4,5 miljoen te bezuinigen. Het plan is dus om te snijden in kazernes, materieel en personeel. Personeel zou moeten uitrukken met twee man in een kleine wagen in plaats van zes man op een compleet uitgeruste bluswagen. Het hele Rotterdamse duikteam moet ook op de schop. In plaats van mensen redden moeten ze zich meer bezig gaan houden met 'beredderen', wat neer komt op lijken ruimen.

Kazerne Frobenstraat
'En nu maar hopen dat ze die bezuinigingen er niet door heen jassen' (jassen van de brandweer in kazerne)

De brandweer zou vijftig procent duurder zijn geworden afgelopen tijd. De brandweerlieden vragen zich af waarom zij moeten opdraaien voor de kostenstijgingen, aan hun salaris zal het niet liggen. De explosieve stijging van het aantal beleidsmedewerkers en managers zal daar meer mee te maken hebben, aldus de brandweerlieden.

De SP-fractie gaat de bezuinigingen op de agenda zetten van zowel de gemeenteraad als de commissie Bestuur en Veiligheid.

Burgerraadslid Kevin Levie: "Ik maak me grote zorgen over de gevolgen van de mogelijke bezuinigingen op de brandweer voor de veiligheid van de Rotterdammers. Die kunnen ertoe leiden dat er te weinig brandweermensen en -wagens zijn als er verschillende incidenten tegelijkertijd plaatsvinden, of dat de brandweer bij brandmeldingen in sommige delen van de stad te laat komt - bijvoorbeeld in Rotterdam-West waar een kazerne gesloten zou moeten worden. Ik wil dat burgemeester Aboutaleb zich in de Veiligheidsregio sterk maakt voor het belang van de Rotterdammers, en wil dat de gemeenteraad daar in mei uitgebreid over praat. Daar ga ik woensdag voor pleiten. Deze bezuinigingen moeten en zullen niet zonder slag of stoot doorgevoerd worden."

De SP zal de brandweerlieden natuurlijk van harte steunen bij eventueel te volgen acties.

Bezuinigingen op de brandweer oliedom