"Rotterdam Zuid moet vooruit!"

24 februari 2010

"Rotterdam Zuid moet vooruit!"

"Rotterdam Zuid moet vooruit," dat was de belangrijkste boodschap van SP-lijsttrekker Leo de Kleijn bij het debat dat het Nederlands Architectuur Instituut gisterenavond organiseerde. Dat betekent investeren in de hele stad, maar vooral in die wijken waar de problemen zijn maar vooral: luisteren naar de bewoners.

Leo de Kleijn in debat in het NAI

De SP is blij dat uit het debat bleek dat het rücksichtslos slopen van allerlei delen van de stad 'uit' is. Was het voorheen goed gebruik onder Leefbaar Rotterdam en in haar kielzog de PvdA de afgelopen jaren om betaalbare woningen en architectonisch interessante delen van de stad massaal weg te slopen en te vervangen door dure nieuwbouw, nu komt de PvdA van die schreden terug. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn: "In 2007 vond PvdA-wethouder Karakus dat de wijk Vreewijk wel tegen de vlakte kon. Ik ben blij dat er inmiddels gesprekken gaan de zijn om de wijk duurzaam te renoveren."

Sloop en nieuwbouw moeten sowieso op veel kleinere schaal plaatsvinden. Maatwerk is het devies. Om wijken gemengder te maken maar vooral om te kijken wat de wensen van de bewoners zijn en die in te passen in de plannen. De Kleijn: "De wensen van de zittende bewoners moeten veel serieuzer worden genomen. Die zijn belangrijker dan de wensen van misschien rijkere 'would be-Rotterdammers' die de andere partijen willen verleiden om naar de stad te verhuizen."

De stelling waar De Kleijn specifiek op moest reageren was 'stadsontwikkeling moet zich richten op Noord'. De SP vindt dat er vooral aandacht moet zijn voor die plaatsen in Rotterdam waar het minder goed gaat en daarom deed De Kleijn een morele oproep: "Het is te gemakkelijk om te investeren in wijken waar het al wat beter gaat, zoals die aan de Noordzijde van de Maas. Deze wijken hebben ook onze aandacht, maar de meeste zorg moet toch gaan naar de wijken waar het slecht gaat. Op Zuid zijn er zeker problemen, maar die los je niet op door betaalbare woningen te slopen en er duur voor terug te bouwen. Arme mensen zijn geen probleem, arme mensen hebben een probleem. Daar moet aan gewerkt worden."

Een gast uit de zaal merkte terecht op dat groen, bijvoorbeeld in de vorm van een park, voor leefbaarheid zorgt in de wijk. De Kleijn kon hem niet anders dan gelijk geven, maar voegde er aan toe dat dat altijd geld kost. Geld dat de SP graag uittrekt. De Kleijn: "Zo heb ik een motie ingediend om van het Jan Eleveldpark een wijkpark te maken maar er was geen meerderheid in de raad voor 'omdat er op die plaats zo veel geld met woningen viel te verdienen'..."

Hou het Jan Eleveld Groen
Een overzicht van de moties die de SP-fractie indiende bij de begrotingsbehandeling voor 2010