Hou het Jan Eleveld groen

2 december 2008

Hou het Jan Eleveld groen

Als het aan het college ligt wordt het Jan Eleveld alsnog gedeeltelijk bebouwd. Zo staat te lezen in de concept visie voor de Kop van Feijenoord, waarover de gemeenteraad binnenkort beslist. De SP wil dat het Jan Eleveld groen blijft en een wijkpark voor de bewoners wordt. SP-raadslid Leo de Kleijn stelde daarom de schriftelijke vraag wat de financiële consequenties zijn als bij de ontwikkeling van de Kop van Feijenoord het park tot wijkpark wordt gemaakt.

kinderen_op_Jan_Eleveld

Bebouwing van het terrein kan in de papieren lopen, omdat de spoortunnel er onderdoor loopt. Daarom wil de SP weten wat het de stad scheelt als er op het Jan Eleveld niet gebouwd gaat worden.

De SP pleit al langer voor het groen houden van het stukje Noordereiland, dat de bewoners begin dit jaar omdoopten tot 'Ons Park'. Dat deden ze nadat ze het braakliggend terrein hadden omgetoverd in een wijkpark, door zelf bomen en groen te planten. SP-raadslid Leo de Klein: "Als het aan ons ligt wordt 'Ons Park' helemaal niet bebouwd, ook niet gedeeltelijk. Het Noordereiland staat al zo vol met steen, daar hoeft niet nog meer bij."

De gemeente moet met de bewoners om de tafel gaat zitten, vindt de SP, om te zien hoe hun wijkpark in de nieuwbouwplannen in te passen is. De Kleijn: "Het is juist goed als bewoners van een wijk zelf initiatieven ontplooien om met het groen in de buurt aan de slag te gaan. Dat moet de gemeente juist ondersteunen. Elke Rotterdammer heeft recht op groen in de buurt."

SP steunt groene vuist Noordereilanders