Repressief softdrugsbeleid vergroot problemen alleen maar

12 februari 2010

Repressief softdrugsbeleid vergroot problemen alleen maar

Het door het CDA zo vurig bepleitte verbod op coffeeshops nabij scholen kwam weer eens ter sprake tijdens een debat bij Islam & Dialoog Jong. Volgens kandidaat-raadslid Kevin Levie, die aangaf best te zien dat veel blowen en je eindexamen halen geen goede combinatie is, maakt het voor een scholier niet uit of hij voor de coffeeshop 200 of 300 meter moet lopen.

Levie: “Overlastgevende coffeeshops moeten we natuurlijk aanpakken. Maar het CDA wil het liefst alle coffeeshops sluiten, zonder te kijken naar de gevolgen. In de VS en andere landen met een repressief drugsbeleid zijn de problemen vele malen groter dan in Nederland. Sommige landen hebben het Nederlande gedoogbeleid zelfs deels overgenomen omdat ze zien dat het werkt. Het rigoureus sluiten van coffeeshops betekent meer overlast van dealers en meer drugsrunners in de wijken.”

Problemen krijg je volgens de SP pas als de wiethandel de straat op wordt gejaagd waar het zich aan alle controle onttrekt. Dealers bevinden zich dan niet meer op enkele honderden meters van school, maar direct aan het hek, waar ze de jongeren behalve joints, ook coke en heroïne aanbieden.

De SP pleit voor legalisering en regularisering van softdrugs: zowel de handel als het kweken. Zo is het eenvoudiger de kwaliteit en het gehalte aan hallucinerende stof (THC) in de wiet te controleren. Levie heeft alvast een creatieve oplossing: “Iedereen mag volgens het huidige beleid maximaal vijf wietplantjes hebben. Als we die allemaal bij elkaar zetten, hebben we al een groot deel van de illegale kweek opgelost.”