Havenwerkers nog steeds in de kou

20 februari 2010

Havenwerkers nog steeds in de kou

De honderden havenwerkers die zo'n jaar geleden werkloos raakten, hoeven nog steeds niet op steun te rekenen van de gemeente. Een motie die de SP afgelopen donderdag tijdens de laatste raadsvergadering indiende, en die opriep de havenwerkers terug te leiden naar een baan in de haven, haalde het niet.

containerterminal

Met het failliet van de havenpool SHB stonden ruim een jaar geleden honderden, veelal oudere, havenarbeiders op straat. Nu, een jaar later zijn de meesten nog steeds niet aan het werk. Terwijl er wel werk is, in de haven. De plaatsen worden veelal opgevuld door stagiairs of mensen met flexibele contracten. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn: "De crisis wordt door de havenbedrijven misbruikt om mensen die werken onder goede arbeidsvoorwaarden te lozen en hun plaatsen op te vullen met mensen die voor pulpcontracten het werk wel willen doen."

De SP wil dat wethouder Schrijer van Sociale Zaken en Werk om de tafel gaat met de vakbonden, het inmiddels opgerichte Comité Solidaire Haven en de werkgevers om ervoor te zorgen dat de havenwerkers opnieuw aan de slag kunnen in de haven. Het UWV, dat de mensen begeleidt bij het zoeken naar ander werk, kan de mensen ook verplichten in andere sectoren te kijken. De Kleijn: "Ik vraag me af hoe je iemand die veertig jaar op de hijskraan of als sjorder heeft gewerkt kan vragen of 'ie als ziekenverzorgende aan de slag wil."

Een opmerking van Schrijer dat verdringing op de arbeidsmarkt een landelijke aangelegenheid is, kon niet op goedkeuring van De Kleijn rekenen: "De gemeente Rotterdam heeft aandelen in het Havenbedrijf en investeert in de Tweede Maasvlakte. De gemeente heeft dus wel degelijk wat te zeggen als het gaat over een veilige en sociale haven."

Rotterdam gebaat bij goede, flexibele havenpool 11-02-2009