“College heeft ouderen en gehandicapten laten stikken”

27 februari 2010

“College heeft ouderen en gehandicapten laten stikken”

“Wat moet er worden van de ouderen in de stad?” Vroeg een bezoeker van buurthuis Wi Masanga, waar verschillende gemeenteraadskandidaten met elkaar in debat gingen, “en van de ouders met een gehandicapt of autistisch kind?”

josine strörmann in debat

“De landelijke bezuinigingen op de AWBZ zagen we al jaren geleden aankomen”, reageerde Josine Strörmann. “Ouderen, chronisch zieken en gehandicapten zijn een makkelijk groep om te pakken. Die klagen namelijk nooit. Tenzij mensen als u dat voor hen doen.”

De bezuinigingen moeten wat de SP betreft zoveel mogelijk door de gemeente Rotterdam worden gecompenseerd. “We moeten snel zorgen voor ondersteunende begeleiding voor mensen en kinderen die alleen op die manier thuis kunnen blijven wonen; en voor genoeg dagbesteding voor ouderen, volwassenen en kinderen met een verstandelijke, psychische of lichamelijke beperking,” aldus Strörmann.

Vraag uit de zaal

"Het Rotterdamse college heeft deze groep laten stikken”, vervolgt Strörmann. “Dit college heeft de gemeentelijke toeslag afgeschaft voor de groep mensen, die toch al veel kosten maken vanwege hun situatie en hen zo ook nog eens hun 125 euro per jaar afgepakt. De bezuinigingen op de AWBZ kwamen weliswaar vanuit het Rijk, maar als je als stadsbestuur gáát voor je mensen, leg je je daar niet zomaar bij neer en ga je zo hard mogelijk schreeuwen in Den Haag dat het anders moet ”

“Besluiten kunnen gelukkig teruggedraaid worden”, zegt Strörmann. “het kabinet is gevallen dus er is mogelijkheid om, nu lokaal en straks in juni landelijk, te stemmen op een partij die zwakkeren in de samenleving hun steun niet onthoudt. Kijk goed naar de partijen; wie verzette zich altijd al tegen het pakken van ouderen en gehandicapten? Wie wil de ondersteuning in stand houden? En bepaal zo uw stem.”

Knijp chronisch zieken en gehandicapten niet af