De Witte de With onder de loep
De Witte de With onder de loep
Deze week gingen SP'ers weer op onderzoek uit in de horeca. Vorige keer op en rond de Nieuwe Binnenweg, dit keer in de Witte de Withstraat en omgeving. Het gaat goed met de horeca in de inmiddels zo geroemde Witte de With. Vroeger was dat wel anders. Toen stond het bekend als een vuige straat met veel gespuis. Toch kent de straat nog steeds zijn gebreken. Steeds meer panden verloederen. Het leegstaande pand boven, volgens reisbijbel Lonely Planet, ''het beste café van de wereld'' De Witte Aap is in zo'n slechte staat dat het een gevaar op kan leveren voor de bezoekers op het terras. De gemeente moet nu echt iets ondernemen volgens de horeca-ondernemers.
Behalve de leegstaande panden ontdekten de SP'ers dat de kosten voor de -tig vergunningen voor de horeca-ondernemers wel erg hoog op kunnen lopen. Verder worden er onnodige kosten gemaakt. Als de gemeente het afval verwijdert kost dat een horecagelegenheid vier keer zo veel dan wanneer ze het zelf regelt met de Roteb. Veel ondernemers worden niet volledig door de gemeente geïnformeerd over wat er mogelijk is.
De meesten waren wel redelijk tevreden over het adequaat handelen van de politie wanneer er wat vervelends afspeelt in of rond hun zaak. Volgens de ondernemers in het verlengde van de Witte Withstraat, de Schilderstraat, ligt de straat ieder jaar drie maanden open en dat betekent veel verlies van inkomen. Zeker nu bij de aanleg van de stadsverwarming hebben ze er veel last van.
Een grote ergernis van de nachtcafés op de Witte de With is dat het terras veel eerder dicht moet dan de zaak. Binnen mag niet gerookt en buiten mag er niet gedronken worden, zo ontstaan er krankzinnige situaties.
Het belangrijkste was toch de verpaupering van de straat. Een café-uitbater: ''Particuliere eigenaren die hun panden verwaarlozen en zo een gevaar voor de klanten worden moeten worden aangepakt en in het ergste geval onteigend door de gemeente.''
Het volledige rapport van het horeca-onderzoek verschijnt in september.