Sluiting coffeeshops Hillesluis onterecht

27 mei 2009

Sluiting coffeeshops Hillesluis onterecht

Burgemeester Aboutaleb heeft met een brief gereageerd op de SP fractie die onlangs de onterechte sluiting van twee coffeeshops in Hillesluis op de raadsagenda zette. De SP wil duidelijkheid en dat het college het sluitingsbevel alsnog opheft.

NederwietDe twee coffeeshops, Marakech en Challenger, worden zoals het er nu voor staat per 1 juni op ongegronde redenen gesloten. Challenger bevindt zich in de buurt van een basisschool en dus geen middelbare school waar een afstandscriterium van 250 meter voor geldt. Marakech, die al vijfentwintig jaar probleemloos gevestigd is aan de Slaghekstraat, bevindt zich te dicht bij een twee jaar geleden gemaakte ingang van een 'tijdelijke' dependance (1 klaslokaal) van de middelbare school Ibn Ghaldun.

De burgemeester had het er in de brief over dat ''kinderen tijdens het wachten op het busje geconfronteerd worden met de coffeeshops"."Onzin," volgens verschillende ondernemers en bewoners uit de buurt. ''Dit wachten gebeurt onder begeleiding van leraren en merendeels bij de uitgang in de veel rustigere Putsestraat."

Uit verschillende onderzoeken van criminologen is gebleken dat er geen enkel verband is tussen coffeeshops in de nabijheid van basisscholen en toekomstig softdrugsgebruik.

Ondertussen hebben de coffeeshops een advocaat in de hand genomen om in ieder geval een uitstel af te dwingen om de tot nader inzicht te komen.

De SP wil aanstaande donderdag het college nogmaals verzoeken het sluitingsbevel voor beide coffeeshops alsnog op te heffen.