Ruimte voor jongeren: geen woorden maar daden!

21 april 2009

Ruimte voor jongeren: geen woorden maar daden!

"Het is van alle tijden dat de straat een verblijfsruimte is voor jongeren. Af en toe lijkt het erop dat wij de straat alleen maar mogen zien als een stuk grond waarbij we lopen van a naar b", zegt burgemeester Aboutaleb zaterdag in het AD Rotterdams Dagblad. In het artikel pleit de burgemeester voor een andere kijk op jongeren in onze stad. Maandag pleit ook de politie in het AD voor een andere aanpak. De SP is blij met dat voortschrijdend inzicht van het gemeentebestuur en politie, en zal donderdag in de gemeenteraad vragen wat er nu concreet gaat veranderen.

De SP vindt dat criminaliteit moet worden aangepakt, maar dat jongeren die niets verkeerd doen in de stad de ruimte moeten krijgen. Dat betekent bijvoorbeeld dat voorzieningen voor jongeren en het aantal jongerenwerkers moet worden uitgebreid, en dat repressieve symboolmaatregelen als het gebruik van de mosquito van tafel moeten. Een dergelijk pleidooi hield de SP vorig jaar al in de notitie Rotterdam draait door (PDF).

In het AD van maandag erkent Manuel Mulder van de politie Rotterdam-Rijnmond dat jongeren in Rotterdam opgejaagd worden door de politie: "Het beeld van opjagen herken ik wel. Maar we hebben onze koers daarin verlegd. Het jongerenwerk in de stad heeft nu de versterking die het verdiende, maar er was niet altijd genoeg voor de jeugd."

De SP weet niet beter dan dat het repressieve beleid tegen jongeren nog steeds van kracht is: mosquito's, samenscholingsverboden en onnodige boetes zijn aan de orde van de dag, horen SP'ers regelmatig in gesprekken met jongeren. De versterking van het jongerenwerk in de stad is van zeer beperkte omvang - ook nu nog telt Rotterdam slechts één jongerenwerker per 670 jongeren - en buurthuizen en jongerencentra zijn nog altijd nauwelijks open.

SP-fractievoorzitter Theo Coşkun zal donderdag in de gemeenteraad vragen wat de uitspraken van burgemeester en politie gaan betekenen: "Wij zijn blij met hun voortschrijdend inzicht: wij bepleiten al jaren een andere kijk op de Rotterdamse jongeren. Nu is het een kwestie van 'geen woorden maar daden': de Rotterdamse jongeren moeten echt iets gaan merken van die andere aanpak."