College moet ingrijpen in mosquito-fetisj Lockhorst

18 maart 2009

College moet ingrijpen in mosquito-fetisj Lockhorst

Het Rotterdamse gemeentebestuur moet ingrijpen in de deelgemeente Charlois om te zorgen dat jongeren in die wijk niet langer last ondervinden van de mosquito, en om te zorgen dat de gemeente niet langer in strijd met de Grondwet en mensenrechtenverdragen handelt. Dat stelt de SP vandaag in schriftelijke vragen. De partij wordt daarin gesteund door de Commissaris voor de Mensenrechten van de Raad van Europa, die vorige week een dringende oproep deed de mosquito uit te zetten.

Onlangs verzocht het Advokatenkollektief namens twee jongeren uit de wijk de mosquito's rond de Wolphaertsbocht in Charlois uit te zetten. Daarop reageerde deelgemeentebestuurder Dick Lockhorst met een afwijzing in slechts één zin, zonder enige onderbouwing. De SP vindt dat grenzen aan ambtsmisbruik en vraagt daarom het gemeentebestuur om de deelgemeente opzij te zetten en zelf de mosquito's in Charlois te verwijderen.

SP-fractievoorzitter Theo CoskunTheo Coşkun: 'Charlois telt de meeste mosquito's van Rotterdam: vijftien stuks. Negen daarvan hangen in een gebied van nog geen vierkante kilometer, rond de Wolphaertsbocht en de Boergoensevliet. Zelfs als je iets ziet in het inzetten van de mosquito, is dat buitenproportioneel. Ondertussen klagen jongeren en jongerenwerkers over het gebrek aan voorzieningen voor goedwillende jongeren: het jongerencentrum achter de Wolphaertsbocht kan bijvoorbeeld nauwelijks open zijn door gebrek aan geld en personeel.'

Vorige week verscheen een rapport van de Commissaris voor de Mensenrechten van de Raad van Europa over de mensenrechtensituatie in Nederland. Daarin stelt de Commissaris dat het gebruik van het apparaat de vrijheid van alle kinderen en jongeren inperkt en vraagt hij de overheid om de mosquito zo snel mogelijk te verbieden. Coşkun: 'Het is de hoogste tijd dat de gemeente dit soort geluiden serieus gaat nemen.'

Mosquito's in Charlois moeten snel uit (12-03-09)
SP-jongeren roepen op tot proefproces mosquito (20-11-2008)