Wildgroei mosquito’s dreigt door te gaan

13 november 2008

Wildgroei mosquito’s dreigt door te gaan

Tot verbazing van de SP heeft PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst vandaag in de gemeenteraad voorgesteld weer nieuwe mosquito’s te gaan plaatsen in Rotterdam. De mosquito is een apparaat dat met een irritante zoemtoon hangjongeren verjaagt. In de regio Rijnmond hangen al ongeveer zeventig mosquito’s.

In maart was afgesproken dat er geen nieuwe mosquito’s zouden worden geplaatst, zolang er een landelijk onderzoek liep of het apparaat wel juridisch is toegestaan. Dat onderzoek loopt nog steeds. De SP wil dat de mosquito in Rotterdam helemaal niet meer wordt gebruikt. Het apparaat lost niets op – hangjongeren zoeken toch wel een andere plek om te hangen – en treft bovendien veel jongeren die niets verkeerd doen.

Criminele jongeren moeten worden aangepakt, maar met hangen is op zich niets mis, vindt de SP. Jongeren moeten niet vooral als overlastprobleem moeten worden benaderd. Daarom had SP-fractievoorzitter Theo Coşkun vandaag een motie ingediend om jongerencentra veel vaker open te laten zijn en om meer jongerenwerkers in de Rotterdamse wijken aan te stellen. Dat voorstel kreeg alleen steun van de ChristenUnie en D66.

Coşkun: ‘Goedwillende jongeren geen kansen geven en ze wel met een zoemtoon wegjagen: dat kan dus niet. We hebben eerder actie gevoerd tegen de mosquito en zullen dat als er daadwerkelijk nieuwe mosquito’s geplaatst worden opnieuw gaan doen, samen met Rotterdamse jongeren die door het apparaat worden getroffen.’

'Zet mosquito's uit gedurende onderzoek' (29-02-2008)