Informatie-avond over WBR-plannen Nieuwe Westen

24 oktober 2007

Informatie-avond over WBR-plannen Nieuwe Westen

Op dinsdag 30 oktober om 19.00 organiseren bewoners een alternatieve informatie-avond over de plannen van het WBR voor de Essenburgbuurt in het Nieuwe Westen. De corporatie wil daar woningen samenvoegen om duur te verhuren en te verkopen, waardoor de bestaande huurders hun huis zouden moeten verlaten.

Onder andere SP-raadslid Leo de Kleijn is aanwezig op de avond. De SP heeft de pers en de andere fracties uitgenodigd om ook aanwezig te zijn.

Hieronder is het pamflet te lezen dat de bewoners in de buurt verspreiden. Ook worden er deze week posters in de buurt verspreid, die mensen voor hun raam kunnen hangen als ze het niet eens zijn met de plannen.

Wij wonen hier prima, wij willen niet weg!

Alternatieve informatie-avond over WBR-plannen op 30 oktober

Vorige week dinsdag maakte het Woningbedrijf Rotterdam (WBR) haar plannen bekend voor ‘Singelblok I’, het blok tussen de Essenburgstraat en de Essenburgsingel. Het WBR wil alle bewoners uit het blok weg hebben, om de woningen samen te voegen tot dure huur- en koopwoningen. Dat terwijl veel mensen naar hun zin wonen en helemaal niet weg willen. Het is schandalig dat het WBR deze plannen maakt over de hoofden van de bewoners. Op sommige plekken in het blok moet inderdaad onderhoud worden verricht – maar dat kan ook zonder de bewoners weg te sturen.

De woningcorporatie doet alsof alle plannen in kannen en kruiken zijn. Dat is niet zo: de plannen zijn nog lang niet rond. Het WBR moet eerst nog de politiek overtuigen, want er is nog geen ‘onttrekkingsvergunning’. Daarna kan ook de rechter zich nog over de plannen uitspreken. Hoe meer mensen zich verzetten tegen de plannen, hoe groter de kans is dat ze niet doorgaan.

Daarom nodigen we u uit voor een alternatieve informatie-avond. Aanstaande dinsdagavond 30 oktober in de Nieuw-Rotterdam (hoofdingang Beukelsdijk 145), van 19.00 tot 21.00. We bespreken wat uw rechten zijn als u niet weg wilt, en wat u zelf kunt doen.

Tijdens de avond zijn onder andere aanwezig:

• Leo de Kleijn, gemeenteraadslid van de SP
  • Marco Heijmen, gemeenteraadslid van de PvdA
  • Menno Janssen, actief in het verzet tegen de sloop in Nieuw-Crooswijk (FBNC)
  • Eric Persoon, wijkagent

Een aantal bewoners hebben binnenkort een afspraak met een advocaat van het Advokatenkollektief. Zij zullen op de informatie-avond verslag doen over de rechten van bewoners. Daarna praten we verder over wat er aan de hand is en wat we kunnen doen om de plannen tegen te houden.

Wat we u alvast willen laten weten: u bent niet verplicht om een afspraak te maken met het WBR of akkoord te gaan met wat zij u aanbieden. Als u ‘nee’ zegt verliest u geen enkel recht. Reken u niet rijk met de verhuisvergoeding van 5000 euro die het WBR u voorhoudt: dat is vaak niet eens genoeg om te verhuizen, en daarna ziet u de rest in rook opgaan omdat u veel meer huur gaat betalen.

Deze week heeft u waarschijnlijk een dikke envelop gekregen van het Woningbedrijf Rotterdam, om een afspraak te maken voor een huisbezoek. Wij willen deze brieven verzamelen en terugsturen naar het Woningbedrijf Rotterdam. Zou u zo vriendelijk willen zijn om deze brieven mee te nemen naar de informatie-avond?

We hopen dat u dinsdag komt! Kunt u niet maar wilt u wel op de hoogte blijven, of hebt u andere vragen?
Bel dan met René van der Meer, 010-477 92 08 (niet voor 11 uur of na 22 uur). Of e-mail met Jacky van Dijk, jackyvandijk@tiscali.nl.

WBR wil bewoners Nieuwe Westen weg hebben (06-10-2007)
Buurtbewoners en SP kraken tegen leegstand Nieuwe Westen (15-09-2007)