SP wil veiligheid homo's in Rotterdam op de agenda

9 augustus 2007

SP wil veiligheid homo's in Rotterdam op de agenda

SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen heeft in een brief aan de gemeenteraad nog eens gewezen op de toezegging van burgemeester Opstelten om geweld tegen en discriminatie van homoseksuelen in de stad, snel in de commissie veiligheid te bespreken. De SP wil het punt snel op de agenda. 'De laatste tijd blijkt uit allerlei berichten dat de veiligheid van homoseksuelen onverminderd actueel blijft. De SP wil weten hoe het daarmee in Rotterdam staat.'

Theo Cornelissen, fractievoorzitter SP Rotterdam Tijdens de behandeling van de begroting 2007, op 9 november vorig jaar, diende de SP-fractie de motie Inzicht in homofobische delicten in. Met die motie wilde de SP voldoen aan de lange wens van de homobeweging om geweld en andere delicten tegen homoseksuelen te registreren, zodat de omvang van dat soort delicten in kaart kan worden gebracht. De SP trok tijdens het debat de motie in omdat burgemeester Opstelten stelde dat de motie niet kon worden uitgevoerd en vanwege de harde toezegging het onderwerp snel en in aanwezigheid van de partners in 'de driehoek', justitie en politie, in de commissie veiligheid te bespreken.

Cornelissen: 'De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat het onderwerp, geweld tegen homoseksuelen, onverminderd van belang is. Uit verschillende delen van Nederland wordt bericht over dergelijk geweld, zelfs tijdens de Gay Pride in Amsterdam. Het is belangrijk dat de commissie nu snel inzicht krijgt in de situatie in onze stad en in de maatregelen die de politie neemt om opsporing en vervolging van daders van homofoob geweld zo effectief mogelijk te laten zijn. In Rotterdam woont een grote homogemeenschap en de veiligheid van deze groep dient gegarandeerd te worden.

De SP verzoekt de commissie dan ook het onderwerp snel te agenderen, zoals door de burgemeester ook is toegezegd.

SP: registreer delicten tegen homo's