Bezoek Hoogvliet

22 maart 2004

Bezoek Hoogvliet

Vrijdag 19 maart 2004 gingen we naar Pernis om te praten met een meneer van de bewonersraad, de bewonersvereniging Pernis en hij zit ook nog in wijkraad voor de BBP (lokale partij, Bewonersbelangen Pernis).

Het grootste geschilpunt tussen de BBP en het Dagelijks Bestuur in Pernis is dat het DB graag het aantal inwoners via woningbouw op wil krikken tot meer dan 5000. Er moeten dan 200 woningen bijgebouwd worden. Ook zijn er flinke parkeerproblemen. Om bij te kunnen bouwen moet er bijna wel gesjoemeld worden met de geluidsnormen. Ook in Pernis wordt er duur gebouwd en goedkoop gesloopt, en zo strijden een aantal Pernissers van de Bewonersraad voor het behoud van 58 goedkope woningen.

Buurten in Pernis

Hierna gingen we naar Hoogvliet, waar we eerst een broodje gegeten hebben met de voorzitter van het Dagelijks Bestuur. Zij is van een lokale partij, IBP, en we hebben een flinke discussie over het deelgemeentebestel gevoerd. Ook heeft zij ons de stand van zaken van de herstructurering uit de doeken gedaan.

De rest van de middag stond ook in het teken van de herstructurering. We spraken eerst een groot aantal vertegenwoordigers van allerlei bewoners- en huurdersverenigingen. Het gesprek ging over een aantal problemen: er worden dure woningen bijgebouwd en goedkope gesloopt, Woonbron Maasoevers heeft een zeer vreemde regeling rond de verhuiskostenvergoeding (zie onze vragen), heel veel nieuwbouw kan je alleen huren met verplicht een parkeerplaats á
€ 40,- (of je een auto hebt of niet) en de officiële veiligheidscijfers zijn nog steeds niet bekend.
Daarna gingen we met het hele gezelschap op een tocht door Hoogvliet langs allerlei oud-, sloop- en nieuwbouw met aan het eind nog een gezellig bezoek aan een 50+ groepswoning van net een jaar oud. Deze mensen hadden het na een lange strijd zeer goed voor zichzelf geregeld!

Lees ook de vragen van Theo (22-03-2004) over de sloop in Hoogvliet

Terug naar Gemeenteraad of Buurten in de Wijken