Wonen Tussen Het Puin in Hoogvliet

Wonen Tussen Het Puin in Hoogvliet

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 22 maart 2004

Afgelopen week was de SP fractie in Pernis en Hoogvliet. In Hoogvliet waren we onder meer om eens poolshoogte te nemen bij de gang van zaken rond de herstructurering in deze deelgemeente. Na gesprekken gevoerd te hebben met vele bewoners- en huurdersorganisaties zijn we bij een aantal bewoners op bezoek gegaan.

Tijdens een rondrit zagen we veel borden staan met “Wonen In Het Groen”, maar wij troffen tussen de puinhopen van een aantal (deels) gesloopte blokken de volgende situatie aan: aan de Koolvisweg moeten een aantal woonblokken gesloopt worden voor nieuwbouw. Deze woningen zijn in het bezit van Woonbron Maasoevers. Landelijk gebruikelijk is, en een paar straten verderop wordt het zo ook door Vestia toegepast, dat een woningbouwcorporatie aan zijn huurders een verhuisvergoeding verstrekt zodra de sloopvergunning verleend is.

Op die manier kunnen de huurders op een goede manier aan de slag om een nieuwe woning te vinden en te verhuizen. Woon-bron Maasoevers daarentegen geeft die verhuisvergoeding, een kleine 4000 euro, pas als 51 % van zo’n woonblok leeg staat. Dus de eerste 50 % moet dan vertrekken zonder verhuiskostenvergoeding. Hierdoor blijven veel mensen noodgedwongen in een slooppand wonen.

De mevrouw waar wij op bezoek gingen woont op de bijgaande foto links beneden. Het blok naast haar wordt gesloopt, achter haar wordt gebouwd, en dat alles gaat gepaard met enorme overlast. Ook komen er allerlei randfiguren op de slooplokatie af. Vanaf 7 uur ’s ochtends dreunen de vrachtwagens door de straat en op het moment zijn er ‘mannen met witte pakken’ bezig met het verwijderen van asbestplaten, dit allemaal zo’n beetje in haar voortuin. Een zeer vervelende situatie.

Een aantal vragen voor u:

1. Hoe kan het dat Woonbron Maasoevers een ander beleid heeft dan de meeste woningbouwcorporaties in het land?
  2. Veel huurders hadden nog jaren in de woningen willen blijven wonen. Veel huurders hadden een voorkeur voor groot onderhoud in plaats van sloop. Maar nu het sloopbesluit eenmaal genomen is, vindt u dan ook niet dat het in het belang van Woonbron Maasoevers, en ook in het belang van de gemeente Rotterdam is om zo snel mogelijk te slopen en de voortgang van de herstructurering niet te schaden?
  3. Bent u bereid deze mevrouw en anderen in een vergelijkbare situatie te helpen en te zorgen dat Woonbron Maasoevers alsnog de verhuisvergoeding direct na het verlenen van de sloopvergunning gaat verstrekken?

Theo Cornelissen

Terug naar Schriftelijke vragen