Behoud het kloppend hart van Middelland

5 april 2017

Behoud het kloppend hart van Middelland

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

In het markante voormalige fabrieksgebouw aan de 1e Middellandstraat huizen nu Het Wijkpaleis en ondernemerscollectief Impact Hub. Maar het pand wordt door de gemeente verkocht aan een andere partij. De SP vindt dit een enorm verlies, zeker nu het pand na jaren van leegstand, weer een belangrijke buurtfunctie vervult. Het laatste maatschappelijk eigendom in de wijk lijkt hiermee te verdwijnen. De SP-fractie heeft het op de agenda van de gemeenteraad van donderdag gezet.

Met veel bombarie wordt Middelland door het college neergezet als voorbeeld voor een 'bakfietswijk' in de maak. Middels het miljoenenproject ‘Mooi, Mooier Middelland' mogen wijkbewoners zelf meedenken hoe hun wijk verbeterd kan worden. Het pand aan de 1e Middellandstraat vormt nu het hart waar vanuit bewoners, ondernemers en de gemeente met elkaar plannen maken. Extra cru is dat ze juist geen zeggenschap hebben gekregen in de verkoop.

De huidige gebruikers hebben afgelopen maanden beide geprobeerd mee te dingen in de aankoop van het pand, maar zijn uiteindelijk op basis het bod of de criteria van de gemeente niet uitgekozen. De nieuwe eigenaar wil van het pand senioren-woningen en een gezondheidscentrum maken. De SP wil weten of er aan deze keuze te tornen valt en of een combinatie van nieuwe en huidige gebruikers nog een optie zou kunnen zijn.

SP-raadslid Querien Velter: 'Doodzonde voor de wijk. Het gaat om het enige pand in Middelland dat de gemeente nog heeft, dus een alternatief lijkt niet voorhanden. Daarnaast is het heel vreemd dat de gemeente in de criteria voor verkoop de maatschappelijke waarde niet voldoende heeft weten mee te wegen. Met al deze actieve en participerende bewoners in de wijk was het logisch geweest als zij waren betrokken bij de verkoop van dit pand.'