Koersnota luchtkwaliteit stapje in goede richting
Koersnota luchtkwaliteit stapje in goede richting
Onlangs besprak de commissie Economie, Haven, Mobiliteit en Duurzaamheid de Koersnota Luchtkwaliteit. Hierin staan voorstellen om de lucht in Rotterdam een stuk schoner te maken: dat is hard nodig, want de haven, de industrie, de kassenbouw, snelwegen maar ook het binnenstadsverkeer doen allemaal een forse aanslag op de gezondheid van de Rotterdammers. De maatregelen die het college voorstelt zijn stappen in de goede richting, maar de SP heeft een aantal kanttekeningen en verbeteringen.
Uitbreiding milieuzone vrachtverkeer
Belangrijkste stap die het college wil zetten is het uitbreiden van de milieuzone en de SP is het daarmee eens. Deze zone is er al voor oude, vervuilende vrachtwagens: zij mogen het stadscentrum niet in. Sinds begin dit jaar mogen vrachtwagens ook de 's Gravendijkwal niet meer op. Zij zoeken hun heil echter in omliggende straten wat slechts een minimale verschuiving van het milieuprobleem oplevert. Daarnaast zorgt een en ander wel voor verkeersoverlast omdat de doorstroming slechter is dan op de 's Gravendijkwal. Oplossing hiervoor kan zijn om de milieuzone uit te breiden tot de hele ring van Rotterdam. Dan blijven vervuilende vrachtwagens ver buiten de stad en wordt de ring aantrekkelijker om Rotterdam te passeren in plaats van de stad te doorkruisen.
Elektrische bevoorrading
Als oude, vervuilende vrachtwagens de stad niet meer inmogen, zou er een probleem kunnen ontstaan met de bevoorrading van bijvoorbeeld winkels. In Utrecht loopt een vooralsnog positieve proef met Cargohopper. Vrachtwagens laden buiten de stad hun spullen over in kleinere, elektrische busjes, die de goederen verder de stad in brengen. Rotterdam wil pas in 2020 de helft van de goederen op deze manier naar de winkels brengen, de SP vindt dat dat sneller kan.
Bewoners van de Coolsingel startten vorige maand een meetpunt om te zien hoeveel en welke schadelijke stoffen door het verkeer worden uitgestoten
Uitbreiding milieuzone voor ander verkeer
De bedoeling is om de milieuzone ook uit te breiden naar bestelbusjes en personenwagens. De SP juicht dat toe. Maar dan niet zoals D66-raadslid Schampers het stelde in het Rotterdams Dagblad: 'Als ik de keuze heb tussen 5000 mensenlevens per jaar en een gedupeerde loodgieter, kies ik voor een betere gezondheid.' Blijkbaar kunnen ZZP'ers die zich het schompus werken de boom in, als het aan deze partij ligt. Bovendien schept de opmerking een oneigenlijke tegenstelling: net als iedereen heeft ook de loodgieter baat bij gezonde lucht. Maar dat wil niet zeggen dat diezelfde loodgieter als enige moet opdraaien voor de kosten die strengere milieunormen met zich meebrengen. Weerdmeester pleit dan ook voor een goede compensatieregel zodat kleine ondernemers hun oude bestelwagentje kunnen omruilen voor een schonere. 'ZZP'ers zijn vaak slecht of niet georganiseerd, dus het is onmogelijk om branche-afspraken te maken om tot een zuiniger wagenpark te komen. Dan moet de gemeente maatwerk plegen.'
Vergeet de woonwijken niet
Dit college barst van de plannen voor een aantrekkelijke binnenstad. Het is maar een van de argumenten om de Rotterdamse lucht schoner te krijgen. Je kan je afvragen of je de jaarlijkse cityrace het uithangbord van je stedelijk milieu- en vervoerbeleid wil laten zijn. De SP wil daarnaast dat de luchtkwaliteit van de woonwijken buiten het centrum er op vooruit gaat. Weerdmeester: 'De focus ligt nu erg op Coolsingel, 's-Gravendijkwal, Schiekade en een enkele weg op Zuid, maar er zijn veel meer doorgaande wegen waaraan het slecht wonen is. Een extra argument om de milieuzone niet te klein te maken.'
Overige maatregelen
Daarnaast is het goed om over aanvullende voorstellen na te denken. De milieunormen die Europa ons oplegt zijn nogal ruim en zelfs als Rotterdam er aan gaat voldoen, dan nog is het te weinig om aan de gezondheidsnormen van de WHO te voldoen. Rotteram kan nog aantrekkelijker gemaakt worden op het gebied van openbaar vervoer en langzaam verkeer zoals wandelaars en fietsers. Het zou mooi zijn als routeplanners de mensen om de stad heen in plaats van er doorheen zouden sturen. Daarnaast zou het gebruik van elektrische auto's en scooters en bromfietsen gestimuleerd moeten worden. Vooral bij de huidige brommers en scooters is winst te behalen en tweetakt-brommers zouden ook onder de uitgebreide milieuzone moeten vallen. Weerdmeester: 'Brommers hebben geen katalysator, terwijl ze in sommige gevallen vervuilender zijn dan vrachtwagens. Dus ze moeten zo snel mogelijk vervangen worden door elektrische exemplaren.'
Financiering
Dit college stelt bijna twaalf miljoen tot de beschikking voor de voorgenomen maatregelen. Omdat de SP verdergaande voorstellen doet, zal dit niet toereikend zijn. SP-raadslid Tom Weerdmeester pleitte er in de commissie voor om ook bij het Rijk aan te kloppen voor aanvullende financiering. 'In Rotterdam wordt veel van het geld verdiend voor het land. Maar we zitten daarmee ook in de vuile lucht. Het is dus niet meer dan redelijk als het Rijk een extra bijdrage doet om de lucht boven Rotterdam op te klaren.'
De koersnota is eerder besproken in een aantal Rotterdamse gebiedscommissies. Een breed stadsdebat over de Rotterdamse luchtkwaliteit staat gepland op 10 februari in het Douwe Egbertcafe naast het Centraal Station. Opgeven via info@lokaal.org
- Zie ook:
- Duurzaamheid en groen
- Verkeer en Vervoer