SP: Aanpakken werkloosheid en meevaller bouw CS naar de wijken

10 juli 2014

SP: Aanpakken werkloosheid en meevaller bouw CS naar de wijken

De SP gaat bij de vaststelling van de kaderbrief in de gemeenteraad 15 juli voorstellen om meer te doen aan de hoge jeugdwerkloosheid. Ook wil de SP-fractie dat het college afziet van verdere bezuinigingen op armoedebestrijding. Daarnaast wil de SP de meevaller van 31 miljoen euro bij de bouw van het nieuwe Centraal Station inzetten voor het opknappen van Rotterdamse wijken, zoals het stimuleren en aantrekkelijk maken van winkelstraten buiten het centrum en het isoleren van woningen.

Ter voorbereiding op de uitvoering van de Participatiewet roept de SP in een motie het college op om met een voorstel te komen om alles op alles te zetten, met extra geld voor leer-werktrajecten,  banen voor Rotterdamse jongeren te creëren. Daarnaast wil de SP de 680.000 euro die ingezet zou worden voor fraudebestrijding bij de sociale dienst  investeren in het wegwerken van de grote achterstanden in het verwerken van bijstandsaanvragen.

De SP stelt in een andere motie voor 11 miljoen van de 31 miljoen die bespaard is bij de bouw van het Centraal Station te investeren in de wijkeconomie, gericht op de vitale winkelstraten buiten het stadscentrum. SP-raadslid Tom Weerdmeester: “Dit college neigt 'naar alle ballen op de binnenstad', maar we moeten juist kijken naar de levensaders in de wijken, en dat zijn onder meer de winkelstraten met de kleine ondernemers.'' Weerdmeester wil met een andere motie de subsidie voor een lobbygroep voor grote ondernemers, Rotterdam Partners, stopzetten en  dat bedrag investeren in een platform om werkloosheid in de stad tegen te gaan. Weerdmeester: “Werkgevers en het college moeten verder kijken dan hun borrels lang zijn.”

De andere 20 miljoen van de CS-meevaller wil de SP investeren in de focuswijken op Rotterdam Zuid. De verbetering van bestaande woningen in combinatie met het isoleren en energiezuiniger maken moet centraal staan. SP-raadslid Quérien Velter: “Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid kan zijn fysieke doelstellingen niet behalen omdat er geen geld voor is, dus hiermee kunnen we het voortouw nemen als gemeente.”

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Dit college moet echt eens de juiste prioriteiten gaan stellen; meer banen voor werkloze jongeren, meer steun voor kleine ondernemers, meer aandacht voor de wijken en geen subsidies voor grote ondernemers en hun netwerkborrels.”